2022.02.03. 11:30
Az ittas vezetésnek semmi oka és értelme sincsen
Ha bekapunk egy Dianás cukrot vezetés előtt, bizony azt kimutatja a légalkoholmérő-szonda. Viszont ilyen esetben tíz percen belül még egyszer fújhatunk, ekkor már nem fog bejelezni. Bár ez a szituáció némi mosolyra adhat okot, az alkohol és drog hatása alatt történő vezetés tekintetében zéró tolerancia van Magyarországon, minden esetben szankcióval kell számolni.
Sajnos még mindig sokan ülnek a volán mögé, miután alkoholt vagy drogot fogyasztottak Fotó: MW-archív
Fotó: Lang Róbert
Erről a témáról beszélgettünk Németh Miklós alezredessel, a Dunaújvárosi Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetőjével.
Ha a rendőrségi igazoltatás során kiderül, hogy alkoholt fogyasztottunk, akkor bevisznek minket a kapitányságra, ahol egy hitelesített légalkoholmérő van. Ennek eredménye hivatalosnak számít, ez alapján aztán kiszabják a bírságot. Ezt ingyenesen végzik el, de kérhető vérvizsgálat is, viszont ennek már 30 ezer forint a díja.
Alapesetben, ha az eredmény 0,05–0,15 mg/l között van, 30 ezer forint közigazgatási bírságot kell fizetni, és hat előéleti pontot jegyeznek a jogosítványba. Ha a légalkoholszint 0,16–0,25 mg/l között van, már 100 ezer forintos bírságot kapunk, és 8 előéleti pontot. Ha 0,25 fölött van az érték, az már bűncselekménynek számít, bevonják a jogosítványunkat, és a bíróság általában bizonyos időre el is tilt minket a vezetéstől.
Azt, hogy milyen eredményt mutat egy pohár sör elfogyasztása, nem lehet általánosan meghatározni, mert összetett tényezőkön alapul, függ például a testsúlytól, hogy mennyire gyakran iszunk alkoholt, mennyi ételt ettünk előtte-utána.
– Az alkohol hátrányosan hat a vezetési képességünkre, nagy a kockázata, mert hatványozottan csökken a reakcióidő, később vehetjük észre a gyalogost, később lépünk a fékre – emelte ki Németh Miklós.
Ha előző éjszaka sokat ittunk, annak még másnap is lehet hatása, ezt hívják posztalkoholos állapotnak. Ekkor ugyanúgy pozitív mintát jelez a szonda, érezhetjük a csökkent reakcióidőt, de a másnapossággal járó diszkomfortérzés, a fejfájás is mind azt mutatja, hogy nem tiszta még a szervezetünk.
– Eddig a jobbik esetekről volt szó, mert nem történt baleset. Ha viszont megtörténik a baj, és bebizonyosodik az ittasság, akkor letöltendő szabadságvesztéssel is sújthatják a vétkes sofőrt. Nem beszélve arról, hogy milyen feldolgozhatatlan tragédiával is végződhet a baleset – hangsúlyozta az alezredes.
A drogfogyasztást hivatalosan bódult állapotban történő járművezetésként definiálják. Itt ugyancsak csökken a koncentráció, a reakcióidő, víziók nehezítik a vezetést. A jogalkotó ugyanúgy bünteti ezt is, mint az alkoholfogyasztást. Pénzbüntetésre és vezetéstől való eltiltásra számíthat az, aki ilyen állapotban a volán mögé ül. Ha pedig balesetet okoz, letöltendő börtönbüntetést is kaphat. Itt nincsenek határértékek a büntetés kiszabásánál. A mintavétel után a laborban megvizsgálják, hogy milyen anyag, milyen mennyiségben van jelen a szervezetben, erről pedig az orvosszakértő állapítja meg, hogy a kimutatott eredmény alapján fennáll-e a bódult állapot.
A zéró toleranciát 2008-ban vezették be, az ittas állapotot rendszeresen ellenőrzik az autósoknál
A zéró toleranciát 2008-ban vezették be hazánkban. Azonban hiába a rendszeres ellenőrzés, talán megdöbbentő, de még mindig sokan vezetnek ittasan. Ilyen esetekről a megyei kapitányság és ügyészség gyakran számol be közleményekben.
– Ezt még mindig nehezen értjük meg mi is, hogy miért van így. Semmi oka, semmi értelme nincs annak, hogy ittasan vezessünk. Nagy a balesetveszély kockázata, több száz ezer forintba kerül az eljárás, a bírság, az utánképzés, ráadásul kocsi nélkül megnehezíthetjük a család mindennapi rutinját is – tette hozzá az alezredes.