2021.07.09. 11:00
Téves utaláskor mi a teendőnk?
Forrás: Shutterstock
Fotó: Shutterstock
Amennyiben téves utalás történt, mindenekelőtt a megbízás törlését lehet megpróbálni, amennyiben azt a bank még nem teljesítette. A pénzintézet technikai szempontból mindig ellenőrzi a megadott számlaszámot. Ha az adott számon formai okokból eleve nem lehet bankszámla, akkor a megbízás teljesítését a saját bankunk is vissza fogja utasítani.
Ha a megadott számlaszám formai szempontból helyes, de ténylegesen nem létező vagy már megszűnt számláról van szó, akkor a téves utalást rendszerint a kedvezményezetti oldalon lévő bank fogja észlelni. Ebben az esetben rövid időn belül visszautalásra kerül az összeg.
Nagyobb a probléma azonban, ha a téves utalás folytán egy létező bankszámlán került jóváírásra az összeg. Nagyon fontos tudni, hogy a fizetési megbízásokat a pénzforgalmi szolgáltatók a megbízó által megadott bankszámlaszámok alapján teljesítik. A szolgáltató kizárólag a bankszámlaszámot ellenőrzi. Nem köteles ellenőrizni azt, hogy a bankszámla valóban azé a számlatulajdonosé, akinek a neve az átutalás során megadásra került. Ezért a megbízó által tévesen megadott bankszámlára való átutalás miatt sem a megbízást teljesítő bank, sem a célszámlán való jóváírást teljesítő bank nem felelős. Amennyiben az átutalt összeg a téves bankszámlán került jóváírásra, akkor az utalást elindító fél megkísérelheti a számlavezető bankja közreműködésével visszakapni az összeget. Ebben az esetben a számlavezető bank megkeresi a kedvezményezett számlát vezető bankot a visszautalás érdekében.
Az összeg visszautalásához minden esetben a tévesen megjelölt számla tulajdonosának beleegyezése szükséges.
Amennyiben békés úton nem sikerül visszaszerezni a tévesen utalt összeget, akkor bírósági úton, illetve közjegyzői fizetési meghagyás útján lehet visszakövetelni. DH