Kriston Gábor

2021.06.13. 07:00

Mindent megépít magának a sokoldalú kulcsi ezermester

Kriston Gábor amolyan műszaki mindenes. A háza – amit maga épített – kerítését át tudja helyezni, ha vendégei jönnek, legyen hol parkolniuk. A garázsajtó a föld alá bújik, ha kinyílik, és onnan jön elő, ha zárul éppen. Épített már autót, motort, napelemes hajót magának, a fűnyírója távirányítású, figurákat fest a vízakna- tetőre, most pedig éppen a szörfdeszkára eszkábált villanymotort.

Balla Tibor

Kriston Gábornak ha valami komolyan megtetszik, akkor azt megépíti magának saját műhelyében, saját kezével

Fotó: LI

Közel négy éve kezdett el vele foglalkozni, amikor látott egy videót a Lift Foilsról, ami nagyon megtetszett neki. Márpedig, ha megteszik neki valami, azt megszerzi, vagy ha nem tudja megfizetni, akkor megépíti. El is kezdett gondolkodni rajta, hogyan lehetne házilag kivitelezni. Amikor összevadászta, hogy milyen alkatrészekből állhat, elkezdte fejleszteni a saját verzióját. Egy fórumon talált hasonló érdeklődésű embert, Jezerniczky Pétert, akivel egy jó ideig együtt dolgoztak a koncepción.

Lényegében a víz felett suhan az elektromos meghajtású deszka
Fotók: Laczkó Izabella / Dunaújvárosi Hírlap

Természetesen nem ugyanolyan a „repülő deszka”, mint az eredeti, például ott karbonszövetes testet használnak, amíg ő üvegszálast. Persze ott egy mérnöki csapat és lényegesen nagyobb költségvetés áll mögötte, Gábor pedig kulcsi garázsában, munka után foglalkozik csak vele. A deszka testében cserélhetőek a Li-ion akkumulátorok, egyenként mindegyikkel két óra üzemidőt, 60 kilométeres hatótávot sikerült elérnie már. Mindezt úgy, hogy a speciális vízi jármű 33 kilométer per órával száguld a vízen. Vagyis felette. Egy ilyen egyedi gyártású vízmentes akkumulátor – amit 18 650-es cellákból rakott össze – 50,4 voltos és 45 Ah-s, három óra alatt lehet feltölteni, és vízmentes csatlakozókkal kapcsolódik a vízhűtéses vezérlésű motorhoz. Van benne beépített BMS, ami az akkumulátorcellákat figyeli, és kiegyenlíti az összes cellát, és a hőmérsékletre is ügyel. Mindehhez van egy telefonos alkalmazása is, amivel kiolvashatók az adatok az akkumulátorból.

Ezzel a távirányítóval lehet navigálni a víz alatti motort

Nyilván mindenkiben felmerül a kérdés, a deszkán állva hogyan gyorsít, lassít. Nos, készült hozzá egy távirányító is, amit szintén maga öntött ki műgyantából. Van rajta természetesen bekapcsoló gomb és gázkar, de látható rajta a töltöttség is. A deszkával 2,4 gigahertzes rádiófrekvencián kommunikál, aminek a vevőjét egy buborékba építette be a deszka elejébe, így ha víz alá kerül, akkor sem veszíti el a jelet. Még egy kis szállító kocsi is készült a szörfhöz, ami talán hihetetlen, de mindössze 22 kilogramm, így még a közel 11 kilós akkumulátorral együtt sem túl nehéz, egy ember egyedül elboldogul vele, még vízre tenni is egyedül lehet. Kriston Gábor szerint nem ördöngösség „meglovagolni” sem, akinek van egy kis gördeszkás előélete, annak könnyen megy, és akkor sincs nagy baj, ha elveszítjük az irányítást felette, mert akkor magától megáll a deszka.

Egy ilyen csiga hajtja

A fejlesztés alatt bőven akadtak legyűrni való nehézségek

A fejlesztés sűrűn akadtak nehézségek bőven, például az úgynevezett gong foil csatlakozásánál. Olyannyira, hogy sikerült elérni: a gyártó változtasson a felfogatáson. Sok munka és kísérletezés az ára, hogy ilyen „pofásan” néz ki a végeredmény. Mondani sem kell, hogy amit csak lehet, maga készít el, hegeszt, kalapál, csiszol, hungarocell mintát készít. Csak egy adat: a fedelet 4500 furattal könnyítette a súly miatt, és nem CNC-géppel, hanem kézzel.

A fedelet 4500 furattal könnyítette ki, ebből is látszik, milyen elképesztően sok munkát tett bele

Gábor elmondta, az eredeti ára 13 500 dollár, tehát 4 millió forint felett van, és az csak egyetlen akkumulátorral rendelkezik, de megjelentek már a kínai gyártók is 6-7000 eurós árakkal, és neki már van két deszkája 4 akkumulátorral, persze messze nem ekkora összegből. Nem csodálkozik senki, hogy már sokan meg akarták venni tőle, vagy rávenni, hogy nekik is készítsen, de a garázs területe adott, és neki fél évébe is beletelik, mire kész lesz egy deszka. Persze az elől nem zárkózik el, hogy bérelhető legyen majd az eszköz.

Eddig két példány készült el a kulcsi műhelyben, a Hableány és a Krokodil

A legnagyobb gond, hogy most még tisztázatlan, milyen járműnek számít, és sok természetes vízen nem tűrik meg, pedig sem hullámot, sem zajt nem kelt (mások hullámai felett is el tud menni), a motor is a víz alatt van és nincs káros­anyag-kibocsátása sem. Mégis a legtöbb helyen elég hamar hívják a vízi rendőröket a horgászok, ha elkezdenek siklani. Nem volt ez másként Dunaújváros vizein sem.

Kriston Gábornak ha valami komolyan megtetszik, akkor azt megépíti magának saját műhelyében, saját kezével

Egy darabig a Velencei-tavon is örültek, hogy vittek valamilyen látványosságot. Addig, amíg ott is megjelent a vízi rendőrség, és motoros vízi sporteszköznek nyilvánította. Amit viszont tilos használni a Velencei-tavon. Lényegében csak a magántavak jöhetnek szóba. Gábor azért nem adja fel, az Innovációs és Technológiai Minisztériumnál már sok beadványa van, igyekszik lega­lizálni, kategóriába sorolni ezt az impozáns eszközt.

Vízálló csatlakozásokkal

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában