2021.05.25. 16:30
Folytatódik az e-kereskedelem sikertörténete
2020-ban mintegy 909 milliárd forintra duzzadt a hazai online kiskereskedelmi forgalom. A dinamikus növekedés hátterében elsősorban a covid-járvány következtében megváltozott váráslói viselkedés rajzolódik ki. Utánajártunk, milyen számok eredményezték a tavalyi esztendő sikertörténetét, illetve utánajártunk annak is, mi várhat a szektor szereplőire 2021-ben.
A tavalyi évben a hazai e-kereskedelem növekedése 45% volt. Mindez a teljes kiskereskedelem 8,5%-át tette ki. Érdemes megjegyezni, hogy ez a növekedési ütem messze túlszárnyalja az előzetes várakozásokat, hiszen a koronavírus-járvány megjelenése előtt a szakma hozzávetőlegesen 16%-os növekedést prognosztizált.
Tekintsük át, mi vezetett azokhoz az eredményekhez, amelyek a 2020-as évet jellemezték. Noha logikusnak tűnhet, hogy a járványhelyzet miatt jelentős tömegek érkeznek az aktív online vásárlók bázisába, ez egyáltalán nem mondható a növekedés motorjának. A 80 ezer új belépő hozzávetőlegesen 2,5%-os növekedést eredményez, ami csupán töredéke az összesített eredményeknek. Sokkal meghatározóbb volt a rendelési gyakoriság; az aktív vásárlók az év folyamán átlagosan 15,5 rendelést adtak le, ez 18%-kall több az azt megelőző évnél.
Pozitív meglepetést hozott a kosárérték növekedése is. Az előző években az infláció mértékéhez hasonló minimális emelkedéseket láttunk, 2020-ban azonban mintegy 20%-os növekedést mérhettünk. Ezek együttesen eredményezik azt a növekedést, ami a valós bevételekben mutatkozik meg, lásd:
1 (bázis) x 1,025 x 1,18 x 1,2 = 1,45 = 45%
A piac szereplőit elsősorban az foglalkoztatja, milyen irányt vesz az e-kereskedelem a koronavírus-járvány lecsengését követően. Abban biztosak lehetünk, hogy új időszámítás kezdődik a webáruházak életében, hiszen számos trend alapjaiban változott. A megkérdezett marketingszakértő szerint akár a korcsoportok változása is komoly hatást gyakorolhat egyes kereskedők versenyképességére. Sokáig a szakma is az X- és a Z-generáció fenségterületeként beszélt az e-kereskedelemről, a gyakorlatban ezek a vélemények teljesen irrelevánsnak bizonyultak. Ma Magyarországon az aktív vásárlók átlagos életkora 44 év körüli, ráadásul folyamatosan nő az 55 év feletti korcsoport szerepe.
A GKI Digital közzétette a legnagyobb hazai e-kereskedők toplistáját. Papírformát láthattunk, a legnagyobb e-kereskedő az eMAG – Extreme Digital páros, amely a marketplace partnerek eredményeit levonva, saját kereskedéssel összesen 130 milliárd forintos bruttó bevételre tett szert. Őket követi a MediaMarkt és az Alza. A képzeletbeli dobogó három szereplője összesen 200 milliárdot ért el, ami jól mutatja, hogy a hazai e-kereskedelem továbbra is kimondottan fejnehéz. A toplistán szereplő tíz legnagyobb webáruház együttes eredménye bruttó 330 milliárd forint körül, míg a TOP15 mezőnyének forgalma bruttó 380 milliárd forint körül alakult. Továbbra is ez elektronikai cikkek árusítása jellemzi a legnagyobb szereplőket, de hatalmas előrelépést mutattak az FMCG szektorhoz tartozó online kereskedők is.
A hazai e-piac egyre telítettebbnek tűnik. Noha még hatalmas a növekedési potenciál, a verseny egyre nagyobb, ami sok kereskedőt külföldi piacnyitásra sarkal. Noha a lehetőség régóta foglalkoztatja a kereskedőket, egyelőre kisszámú magyar bolt tudott piaci részesedésre szert tenni a külpiacokon. Pozitív példaként említhető az Extreme Digital, amely a szomszédos országokban, Bulgáriában és Németországban is üzemeltet webáruházat.
Sok piaci szereplő és szakértő úgy véli, megfelelő exportterv és jó logisztika birtokában versenyképessé válhatnak a magyar webáruházak a közép-kelet-európai régióban vagy akár azon túl is.