Vezetéstechnika

2021.02.28. 11:30

Hogyan állítsuk be az ülést és a kormányt az autónkban?

A dunaújvárosi telephelyű Magyar Mentőszolgálat Alapítvány vérlovagjai az ország különböző részeire sürgősségi vérszállítmányt visznek, hol motoron, hol autóval. A videóik rendkívül kedveltek, hiszen akcióban, azaz vezetés közben mondják el, hogy éppen hova mennek a segítséggel. Most olyan rendhagyó videót készítettek, ahol vezetéstechnikai tanácsot adnak autósoknak a helyes ülésbeállításról.

Kállai Félix

Sárvári Zsolt (Mackó), a csapat tagja – aki civilben autós-motoros vezetéstechnikai instruktor – több visszajelzést kapott a videói kapcsán, hogy furcsán, merev háttámlával, a kormányhoz viszonylag közel ül az autóban. Megkérdezték, hogy miért. Ezért készített egy videót, mert látta, hogy az autósok nagy része viszonylag alacsonyan, hátra döntött ülésben ül az autóban. Nincs ezzel semmi baj, abból a szempontból, hogy kényelmesen, sportosan utazunk, elérjük a kormányt és a műszerfal fölött is ellátunk, de nem biztos, hogy minden helyzetben megfelelő.

Az alapvetések ugyanazok ... egyéni beállítást követelnek meg

Hátra döntött, rosszul beállított ülésnél, ha hirtelen vészhelyzet adódik, és gyors kormánymozdulatra van szükség, akkor ezt csak úgy lehet megtenni, ha előrehajolunk. Ekkor már csak a hátunk alsó harmadát támasztja meg az ülés. A hirtelen kitérés következtében pedig kieshetünk az ülésből. Ekkor a kormány fogása segítségével tudjuk stabilan tartani a testünket. Ilyenkor pedig már a precíz kormányzás nem valósul meg.

Az alapvetések ugyanazok a magas és az alacsony sofőröknél és a különféle belmagasságú autóknál is, hiszen egyéni beállítást követelnek meg. Lássuk, melyek ezek.

Ülésmagasság

Mikor beülünk egy autóba, mindig állítsuk be az ülést a legmegfelelőbb helyzetbe. Mackó szerint az ülésmagasság beállításával kell kezdeni a műveletet. Egyenes háttal rá kell ülni az ülőlapra – nem baj, ha hátunk nem ér a támlához –, majd addig kell emelni a magasságot, amíg majdnem eléri a fejünk az autó tetejét. Három ujjnyi távolság már megfelelő. Ekkor látjuk a legtöbbet a környezetünkből.

Üléstávolság

Evidens mindenki számára, hogy az ülés távolságát úgy kell beállítani, hogy a pedálokat kényelmesen el lehessen érni. Azonban fontos az is, bármilyen pozícióban is van a lábunk, nem szabad, hogy kinyújtva legyen. Egy esetleges ütközésnél a kitámasztott lábunkat ösztönösen megfeszítjük. Mivel merev a lábunk és a medencénk is, az ütközésnél súlyos sérülést szenvedhetünk.

... így elkerülhető a sérülés

Ezért az üléstávolságot úgy kell beállítani, hogy a láb rendelkezzen egy enyhe hajlítási szöggel. Ütközésnél meghajlik a térd, és így elkerülhető a sérülés. A vérlovag kihangsúlyozta, semmiképp se üljünk úgy, hogy a lábunk kinyújtható legyen.

Háttámla

A nevéből adódik a funkciója. Támasztania kell a hátunkat. Ezt úgy kell érteni, hogy egészen a vállunkig kell a hátunkat tartania a háttámlának. Ilyenkor teljesen egyenesen ülünk. A gerincoszlopunknak ez a természetes egyenes ülés lesz a legjobb. Még a fájós hátúaknak is ezt ajánlják a szakkönyvek.

Kormánykerék

Jó esetben tengelyirányban és magasságban is lehet állítani a kormánykereket. Főleg a hosszú lábúakat érinti az, hogy beleakad a lábuk a kormányba. Amikor gyorsan kell átlépni a gázról a fékre, a kormányhoz érő láb miatt időt veszít az ember. Fél másodperces időcsúszás pedig sok métert jelent pluszban országúton vagy autópályán. Ezért a kormány magasságát úgy kell beállítani, hogy ne érjen a lábunkhoz, jól kilássunk az autóból és lássuk a műszerfalat is.

Ebből a szögből lehet precízen és gyorsan kormányozni

A kormánytávolság beállításánál van egy jól megjegyezhető szabály, miszerint hátra tolt – a háttámlán nyugvó – vállnál a csuklónak érnie kell a kormány felső részét. Ilyen beállítás mellett hajlított karral tudjuk megfogni a kormányt. Ennek szemléltetésére Sárvári elmondta, hogy bármilyen versenyen készült belsőkamerás videót nézünk, a pilóta így ül az autóban, mert ebből a szögből lehet precízen és gyorsan kormányozni.

Biztonsági öv

Bármennyire is elterjedt nézet, hogy egy ütközés esetén az életünket mentheti meg az, ha biztonsági öv becsatolása nélkül kirepülünk az autóból, be kell csatolni magunkat. Milliószor többen haltak meg azért, mert nem csatolták be magukat. Rengeteg autótípusban lehet állítani az ajtónál az öv magasságát. Úgy kell beállítani az övet, hogy a felső szál a kulcscsonton helyezkedjen el. Az alsó övszálnál pedig le kell ellenőrizni, hogy ne legyen rajta tekeredés. A felső szál meghúzásával tudjuk felfektetni a hasi részre az alsó övszálat. Csak akkor tudja ellátni a feladatát az övfeszítő egy ütközés esetén, ha a hasnál az alsó öv is feszesre van állítva.

Az így beállított üléssel és kormánnyal stabilan és precízen tudjuk irányítani az autónkat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában