2019.07.23. 14:00
Még tombol a nyár, de javában akcióznak az üzletek
Augusztusban menne nyaralni és még nem vette meg a bikinijét? Júliusban már nem nagyon lehet válogatni, a legtöbb üzlet rég túladott az idei kollekció nagy részén. Az állványokon csupán néhány akciós termék fityeg.
Fotó: ZSEDROVITS ENIKO
A ruházati cikkeket árusító boltok kirakatában már napok, van, ahol hetek óta virítanak a feltűnő színnel hirdetett 20, 30, 50, de esetenként akár 80 százalékos leárazást ígérő transzparensek. Belépve sokszor egy merőben megcsappant kínálatot látunk, és azon kapjuk magunkat, hogy a nyári ruhák, bikinik, fürdőnadrágok, szellős lábbelik valahol az üzlet hátuljában árválkodnak, pedig sokan még most szeretnének az aktuális kínálatból válogatni. Olyan vegyeskereskedésben is jártunk, ahol nemcsak, hogy háttérbe szorulnak a szezonális termékek, de már az őszi faleveles, töklámpásos dekorációk kerültek a vásárlótér elejébe.
Nem csak a nagy áruházakban, a kisebb üzletekben is ez a tendencia. A butiksoron sétálva megálltunk egy cipőbolt előtt, az üzletvezető, Kovács Ágnes, vagy ahogyan sokan ismerik, „Cipős Ági” készséggel magyarázta el a jelenség okát. Ági üzletében is nagyon sok a rózsaszín címkés termék, ahogy elmondja, nála ezzel a színnel ellátott cédulák jelentik az akciót. A kisebb butikok is kénytelenek beállni sorba, hiszen a trendet a fast-fashion üzletek és multik diktálják. Az importtermékekből álló nyári kollekciók legkésőbb májusban megérkeznek az üzletek polcaira, így azokat viszonylag hosszú ideig tudják nagy választékban (igaz, teljes áron) megvásárolni a vevők. Aztán ahogy a nyári is korán jött, úgy az őszi is korán fog. Ági azt mondja, általában három turnusban történnek az árleszállítások, augusztus elején ő maga is olcsóbban fogja árulni a nyári termékeit.
Bár az alacsonyabb árak nagyon csábítóak lehetnek, a kiárusításnak is megvan a maga szabályzata. Leárazott terméket például csak az eredeti, de immár áthúzott árral lehet feltüntetni. Készíthetnek kollektív leárazást is, azaz azonos árú termékeket egy állványon, falon vagy polcon prezentálva, azonban itt is egyértelműnek kell lennie, mely ár és százalék mely termékre vonatkozik.
Bár az olyan kis boltokra, mint Cipős Ágié ez nem vonatkozik, de multik esetében előfordul, hogy egy-egy kampány során az adott kulcsterméket eleve akciós áron szeretnék árulni. Ilyen esetben nekik is kötelező először a teljes, eredeti áron is kirakni a terméket a kampány kezdete előtt.
Mára elmondhatjuk, hogy nem a divat változik gyorsan, hanem a kollekciók pörögnek ki iszonyatos tempóban. A ruházati cikkek élettartama nagyon lerövidült, ami abból a szempontból kedvez a vásárlóknak, hogy egy kis türelemmel kifejezetten olcsón juthatnak termékhez, viszont ha nem vagyunk elég gyorsak, kipörög a készlet, és azon kapjuk magunkat, hogy tanácstalanul állunk a kánikula kellős közepén a boltban az előtt a három méretben és két típusban kapható bikini előtt, ami még átvészelte a szezonközi leárazást.
A kirakatban is kötelező az ár!A kirakatok elsődleges funkciója a vevők becsalogatása, a hatás elérése érdekében pedig mindent megtesznek: az aktuális szezon stratégiai darabjait teszik ki általában, multik esetén erre még konkrét szabályrendszert is kidolgoznak, hogy biztosan minden a kereskedelmi politika szerint történjen. Azt viszont fontos kiemelni, hogy minden olyan, kirakatban szereplő termék árát, amely meg is vásárolható a boltban, fel kell tüntetniük. Aki ennek nem tesz eleget, az szabálysértést követ el. Ráadásul mindezt úgy kell megtenni, hogy az egyértelmű és olvasható színű, méretű legyen. Amennyiben ez elmarad, a vásárló megtévesztés miatt a fogyasztóvédelemhez fordulhat.
MEGKÉRDEZTÜK
Dávid Anita
Ha már ismerem az adott üzletet, akkor nem számít, hogy a kirakatban vannak-e az árak, vagy sem, talán ha új a bolt, akkor tájékoztatás gyanánt jó, ha fel vannak tüntetve az árak. Nekem egyébként nem az árak a fontosak, hanem a márka, a jó minőség. Ha egy termék jó, akkor is megvásárolom, ha picit drágább.
Kada István
Orbán Ákos