adategyeztetés

2018.04.23. 13:00

Idén ismét van feladatuk a feltöltőkártyás ügyfeleknek

Feltöltőkártyás telefonja van? A regisztráció idén is kötelező, különben megszűnhet a szolgáltatás. A szolgáltatóknak ez persze nem érdekük, ezért minden ügyfelet külön értesítenek SMS-ben az adategyeztetési kötelezettségről. Nem érdemes figyelmen kívül hagyni az üzeneteiket!

S. Töttő Rita

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság idén is nyilatkozatban hívta fel a figyelmet arra, hogy a feltöltőkártyás, azaz szakzsargonban csak prepaidnek nevezett ügyfelek idén se feledkezzenek meg a szolgáltatójukkal való adategyeztetésről. Egy 2016-os jogszabály-módosításnak köszönhetően tavaly kellett először adataikat egyeztetniük az ügyfeleknek. A jogszabályváltozásra nemzetbiztonsági okokból került sor, mégpedig azért, mert a gyakorlatilag ellenőrizhetetlen feltöltőkártyás telefonszámok használata a bűnözői körök és a terroristák kedvelt kommunikációs eszköze volt.

Tavaly lapunk megkereste a szolgáltatókat, amelyek üzleti titokra hivatkozva nem közöltek adatokat arról, hogy hány ügyfelük lehet érintett a feltöltőkártyás előfizetések piacán, de akkor a szakma mintegy 4,8 millió ügyfélről beszélt. Az azóta eltelt időszakban, az adategyeztetési kötelezettségnek köszönhetően vélhetően jócskán megcsappant a feltöltőkártyások köre, bár ezeket az adatokat a szolgáltatók érthető okokból nem teszik ki a kirakatba. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság nyilatkozatából azonban valami mégis leszűrhető: állításuk szerint jelenleg 3,5 millió feltöltőkártyás telefon van forgalomban, ennyinek az adategyeztetése várható – azaz a tavaly év eleji becslésekhez képest mintegy 1,3 millióval kevesebb.

A Magyar Telekom válaszában így fogalmaz: nagyon nagy mennyiségű ügyfél volt érintett a folyamatban, akiknek nagy többsége minden probléma nélkül, gördülékenyen el tudta végezni a szükséges regisztrációt tavaly. S noha adatokat nem közöltek most sem, azért azt elmondták: a feltöltőkártyás szegmensben a bevételek túlnyomó többségét sikerült megtartaniuk a tavalyi adategyeztetést követően. Ez azonban vélhetően inkább az előfizetések módosításának köszönhető. A Telenor azonban árult el számokat: a tavalyi év során több mint 1 millió sikeres feltöltőkártyás adategyeztetést végeztek náluk, és azt tapasztalták, hogy azok az ügyfelek, akik valóban használják a feltöltőkártyájukat, jellemzően elvégzik az adategyeztetést, vagy utólag új szerződést kötnek. A lekapcsolt kártyák jelentős része egyébként is inaktív, tette hozzá a szolgáltató, a tulajdonosaik nem használják ezeket, ezért a lekapcsolásuknak nincs hosszú távú hatása.

A szolgáltatók idén is küldik a figyelmeztetést a feltöltőkártyásoknak: az adategyeztetés kötelező
Forrás: shutterstock

Tavaly meghatározott időpontig, azaz június 30-ig kellett az ügyfeleknek rendezniük az adategyeztetést, amelyet megtehettek személyesen a szolgáltatóknál, valamint azok online felületein is. A hírközlési hatóság azonban felhívta a figyelmet: a tavalyi határidőt követően évente kell szolgáltatójukkal egyeztetniük adataikat a feltöltőkártyás ügyfeleknek. Aki annak idején év elején kötött szerződést a szolgáltatójával, annak az idei egyeztetés már most aktuális lehet, hiszen 2018-tól az adminisztrációt a szerződéskötéstől számított fordulónapig kell intézni. Ez mindenkinél eltérő időpontot jelent annak függvényében, hogy ki mikor kötött szerződést, vagyis az adategyeztetések ez évtől folyamatosan zajlanak. A szolgáltatók az adott szolgáltatást érintő határidő letelte előtt SMS-ben figyelmeztetik minden feltöltőkártyás ügyfelüket a kötelezettségre.

A gördülékeny ügyintézést segítendő a tájékoztató üzeneteket több ütemben küldik ki – tájékoztatta lapunkat a Magyar Telekom. Az adategyeztetés folyamata megegyezik a tavalyival, ugyanazon adatokat is kell megadni hozzá: személyi igazolvány száma vagy útlevélszám vagy jogosítvány száma, születési hely és dátum, édesanyja neve.

A telefonra érkező üzeneteket tehát nemcsak nem illik, de nem is érdemes figyelmen kívül hagyni, ha nem szeretnénk, hogy megszűnjön a szolgáltatásunk és ezzel együtt a telefonszám, amit használunk. A jogszabály előírásai szerint ugyanis az előző évi adategyeztetés évfordulóját követő 5. napon megszűnnek azok az előfizetések, amelyek vonatkozásában nem történik meg a sikeres adategyeztetés határidőig. Az adategyeztetésre felhívó, ügyfeleknek kiküldött szolgáltatói üzenetben is ez a dátum szerepel.

És – javasolja a megkérdezett szolgáltató – nem érdemes az utolsó pillanatra hagyni a feladatot, amely egyébként személyesen, online vagy telefonon is elvégezhető.

Ezek is érdekelhetik