2015.01.18. 15:45
EKÁER - Gyártásleálláshoz vezet?
Nem tesz jót hazánk nemzetközi megítélésének – állítják szakemberek az EKÁER bevezetéséről.
Enyhén szólva vegyes az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) fogadtatása az érintettek körében. Ahogyan arról lapunkban is többször beszámoltunk: január elsejétől az EKÁER keretében egyfajta elektronikus fuvarlevelet kell kiállítaniuk a szállíttatóknak belföldre és külföldre egyaránt. Ehhez a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól (NAV) kell egy azonosító számot kérniük fuvartételenként, és bizonyos esetekben pénzbeli biztosítékot is letétbe kell helyezniük a NAV számláján: ezzel az adóhivatal fél éven belül számol el.
Azt szinte minden érintett megállapította, hogy a bevezetésre és a felkészülésre szánt idő rendkívül rövid volt: a Magyar Közlöny decemberben jelentette meg a jogszabályt, amelyek végrehajtási utasítása csak a hónap utolsó napjaiban látott napvilágot. De más problémákat is látnak a szakemberek.
– Alapvetően jó ötletnek tűnt – mondja Németh István, a Magyar Járműalkatrészgyártók Egyesületének főtitkára. – Ám okosan körbe lehetett volna határolni azon termékek körét, ahol az áfacsalások előfordulnak. A már most is jelentős adminisztráció mellett működő járműipart újabb regisztrációs kötelezettséggel, teherrel sújtani nem tűnik átgondolt lépésnek.
– Előkészítetlenül zajlik a bevezetés – jegyezte meg Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület ügyvezető főtitkára. – Az EKÁER plusz létszámot, plusz adminisztrációt feltételez.