2012.07.05. 07:37
Áttekinthetetlen a használtautó-piac
Budapest - Mind az új-, mind pedig a használtautók piacán nehéz talpon maradni. A GÉMOSZ szerint az adóelkerülők, ügyeskedők miatt át kellene vizsgálni a hazai szabályozási rendszert.
A használt autó importot is segítő regisztrációs adó csökkentése új problémákat generált. Drasztikusan megnőtt az adóelkerülés, hogy az Európában egyébként nem olcsó használtautókat megérje Magyarországra behozni - osztotta meg a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének tapasztalatait Szuna József. Az alelnök elmondta, egyrészt nyitott adásvételi szerződéssel hozzák be a gépkocsit, így csak a vevő neve jelenik meg, és a kereskedő, aki sok esetben még telephellyel sem rendelkezik, anonim marad. Az átlagos nepper akár 80-100 autót is behoz egy év alatt, és természetesen semmilyen adót nem fizet. Továbbra is működik a hajléktalan, vagy külföldi nevére alapított "projekt" cég, amelyet áfa megfizetés helyett eltüntetnek.
- A jelenlegi szabályozás mellett a "magánimportőrök" kiemelten jobb helyzetben vannak, mint az ezzel foglalkozó, valós telephellyel rendelkező, adót fizető vállalkozások. A különbözeti adózással vásárolt autóknál indokolt a fizetendő különbözeti áfa csökkentése a ráfordításokkal, mert a jelenlegi helyzet nem ösztönzi a vállalkozásokat arra, hogy az értékesítésre vásárolt autókat legálisan javítassák meg. Ezzel szemben a magánimportőr az összes igazolt ráfordítását "elszámolhatja".
A magánimportőrök nem fizetnek környezetvédelmi termékdíjat sem a behozott autók után, ezért javasoljuk a fizetés kiterjesztését. Ugyanakkor szükségesnek tartjuk a termékdíj fizetési módjának egyszerűsítését, mivel a jelenlegi rendszer áttekinthetetlen - mondta Szuna József. A szakember felhívta a figyelmet arra is, célszerűbb lenne egy olyan megoldás, ami a regisztrált, bankgaranciával rendelkező vállalkozásokat hozza helyzetbe, ilyen módon is erősíteni a legális, adózó, a behozott autókra jótállást vállaló cégeket.
A szakember elmondta, a szervezet az autóipart érintő többi anomáliát is kifékezné. Hiszen nem csak a használtautók behozatala, de a minősítetlen alkatrészek beáramlása is sok gondot okoz. Például nem működik hatósági kontroll az alkatrész kereskedelemben, az ár vált prioritássá. A javítások több mint 70 százaléka a legális szervizeken kívüli piacra kerül. A javító nem ad számlát, és a beszerzett alkatrésznél sem fontos a minőségi tanúsítvány, csak az, hogy olcsó legyen. Ez folyamatos veszélyt jelent a közlekedőkre.