Dunaújváros

2012.11.09. 06:45

Tréning csúszós úton

Székesfehérvár – November első napjaiban járunk, s ugyan az időjárás még kedvez a közlekedőknek, hamarosan már számolni kell a hajnali és az esti órákban a csúszós útburkolattal.

Miskei Anita

Lassan alkalmazkodnunk kell a téli körülményekhez, nem árt, ha időben felkészülünk a megváltozó időjárási körülményekre. Le kell cserélnünk a nyári gumikat, az elkopott ablaktörlő lapátokat, fel kell tölteni a téli szélvédőmosó folyadékot. De ami a legfontosabb, alkalmazkodni kell a megváltozott útviszonyokhoz. Fontos, hogy mindig tudjuk tartani az elegendő féktávolságot – hangsúlyozta Tóth Ferenc, aki közel tíz éve tart már vezetési tréningeket.

– Ismernünk kell, hogyan viselkedik az autónk csúszós úton. Ehhez nem szükséges megvárni az első fagyok beköszöntét. Erre kialakított pályákon az év bármely szakában kipróbálhatjuk, milyen a csúszós út, mi történik, ha felbukkan előttünk egy váratlan akadály, s miként reagálunk, ha rántópadon hajtunk át. Ki tud irányt tartani? Kinek, milyen hosszúra nyúlik a reakcióideje? Több összetevője is van ennek: a helyzetfelismerő képesség, a rutin, s a jó vezetési stílus is. Hisz hiába vezet valaki jól és rutinosan, ha a hanyag ülőhelyzete miatt nem képes két kézzel fogni a kormányt, s megtartani a helyes irányt – hangsúlyozta a szakember.

Felhívta a figyelmet, mindig számoljunk a meghosszabbodott fékúttal, a csökkenő gumitapadással, a nehezebb kormányozhatósággal. Arról, hogy mennyire csúszik az út, érdemes előre megbizonyosodnunk. Óvatos fékezéssel ellenőrizhető, megfelelő-e a tapadás. Nem szabad hirtelen mozdulatokat végezni, azok megcsúszást, kitörést, pördülést, pályaelhagyást okozhatnak. Amit megtehet az autós, hogy időben fékez, kanyarodásnál a kanyar bevétele előtt kezd lassítani. Összességében elmondható, a havas, jeges utak próbára teszik az autósok türelmét, tudását.

– Ha mégis megcsúszik az autó, vegyük le lábunkat a sebességpedálról. A kormányt fordítsuk a csúszás irányába, hogy megtaláljuk az egyensúlyt. Ne fékezzünk, mert akkor tovább pörgünk – mondta Tóth Ferenc. A vezetésmód az abroncsok néhány négyzetcentiméteres felfekvési felületétől függ. Csúszós úton megfelelő vezetési technikával tudjuk a meghajtóerőt az útra vinni. Gyakorlott vezetők tudják, behavazott, jeges úttesten a kemény fékezés, s ezáltal a kerekek leblokkolása milyen következményekkel járhat. A gumi szélének oldaltartása csökken, az autót nem lehet kormányozni, kifarolhat. A fékút hosszabb lesz, mint optimális fékezésnél. A blokkolásgátló rendszer feladata, hogy az erős fékezéskor a fékfolyadék nyomását automatikusan úgy ossza el, hogy a kerekek ne blokkolhassanak le. Így az autó kormányozható marad – mondta a szakember, aki szerint a vezetési tréningen mindenkinek érdemes részt venni, aki legalább egy éve vezet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!