Belföld

2015.04.09. 19:18

A biztonság mindenekelőtt - A Paksi Atomerőmű új blokkjait csúcsidőben hétezren építik majd

A Paksi Atomerőmű bővítésével kapcsolatban rendeztek lakossági fórumot, ahol az illetékesek beszámoltak az engedélyezési folyamatokról, a környezeti hatástanulmány részleteiről, a beruházás fázisairól, s válaszoltak többek között a biztonságot, munkalehetőséget firtató kérdésekre is.

Gallai Péter

A Paks II. projekt építéséhez szükséges környezetvédelmi engedélyezési eljárás fontos része a közmeghallgatás, ezért márciustól két hónapon keresztül negyven Bács-Kiskun és Tolna megyei településen tartanak lakossági fórumot.

Az egyik mostani blokk vezérlőterme, az újak több évig tartó építéséből a régió minden települése, így Dunaújváros is csak profitálhat (Fotó: DH-archív)

Tolnában az első ilyen Dunaföldváron volt szerdán este, amelyen részt vett Mittler István, az MVM Paksi II. Atomerőmű Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója, dr. Aszódi Attila, az atomerőmű kapacitásfenntartásáért felelős kormánybiztosa, valamint a kormány nevében dr. Aradszki András energiaügyekért felelős államtitkár.

A nézőtéren többek között ott volt Horváth Kálmán Tolna megyei kormánymegbízott, Hirt Ferenc országgyűlési képviselő és Süli József Paks polgármestere is.

Horváth Zsolt, Dunaföldvár polgármestere bevezető gondolatai után dr. Aszódi Attila felvázolta, miért is van szükség az erőmű bővítésére.

– 2032 és 37 között a jelenlegi négy blokk leáll, így ez a nukleáris kapacitás kiesik, ellenben a számítások szerint addig a villamosenergia igény egy, másfél százalékkal nő évente, ráadásul nagyon sok, nem korszerű erőművet is be kell zárni. 2030-ig a magyar rendszerben 7300 megawatt kapacitásra lesz szükség, ebből 2400-at állít majd elő a két új paksi blokk, tehát ötezer megawattnyi, egyéb energiahordozóra alapozott erőműre lesz még szükség a rendszer működőképességnek biztosításához. Tehát az atomerőmű fejlesztése csak az egyik eleme egy komplex programnak.

Mittler István (balra), dr. Aszódi Attila és dr. Aradszki András mellett Horváth Zsolt polgármester (Fotó: Zsedrovits Enikő )

A kormánybiztos azt is elmondta, hogy tavaly minden eddiginél nagyobb arányt tett ki az import, harminckét százalékot. Ez ellátásbiztonsági kockázatot jelent és hosszú távon nem számolhatunk az olcsó ukrán, lengyel és cseh szénerőművekkel.

Ami az új blokkokat illeti: az oroszokkal kötött államközi szerződést decemberben aláírták, ennek alapján a tényleges mérnöki előkészítő munka elkezdődhetett. Emellett Oroszország egy kedvező, öt százalék alatti kamatozású, tízmilliárd eurós hitelt biztosít a beruházáshoz, két és fél milliárdot pedig a Magyarország áll.

– A szerződésben nagyon részletes műszaki és biztonsági követelmények szerepelnek. Csak egy példa: az egész reaktor-technológia és a rendszerek egy duplafalú, hermetikus védőépületen belül lesznek. A belső fal több mint egy méter vastag vasbeton szerkezet fém borítással, ami bármilyen üzemzavar esetén az épületen belül tartja a radioaktív anyagokat. A külső, szintén egy méteres vasbeton fal azt a célt szolgálja, hogy a technológiát megvédje a külső hatásoktól. Ezt méretezik mindenéle előfordulható és extrém szélsőséges időjárási helyzetre, földrengésre és ember általi hatásokra. Ennek ellent kell állnia egy nagy utasszállító repülőgép rázuhanásának és a kerozin tüzének is. A blokkok a régieknél sokkal robosztusabbak lesznek és olyan biztonsági megoldások és rendszerek kapcsolódnak hozzájuk, amelyek a legextrémebb helyzetben is megakadályoznak minden olyan eseménysort, hogy egy nyolcszáz méteres sugarú körön kívül végső kitelepítésre legyen szükség.

A kérdések során Ambrus György az üzemanyagcellák szállításáról érdeklődött, míg Takács Zoltán önkormányzati képviselő arra volt kíváncsi, a bővítést ellenző csoportoknak van-e lehetősége ezt leállíttatni az Európai Unióval?

Megtudtuk: a kazettákat speciális konténerben szállítják, a friss üzemanyag sugárzása rendkívül korlátozott, akár meg is lehet fogni. Ezeket a vasút mellett repülőn is lehet szállítani. A kiégett kazettákra nagyon szigorú biztonsági előírások vonatoznak, ha elhalad valaki háza mellett, a lakók érdemi kockázatnak nincsenek kitéve.

Dr. Aradszki András elmondta, Brüsszel nagyon szigorú követelményrendszer alapján vizsgálja a beruházást, de segítőkészek: – Brüsszel a barátunk és nincsen olyan jogi akadály, amivel meg lehetne hiúsítani az építkezést.

(A fórumon elhangzottakkal később is foglalkozunk.)

 

Hatezer engedélyre lesz szükség

Az építéshez jelenleg a környezetvédelmi engedélyezésen dolgoznak, amit idén szeretnének lebonyolítani. A telephely engedélyezés jövőre esedékes, addigra kell az összes vizsgálatot elvégezni és ekkor készülnek el a tervek is. Ezt követően a létesítési engedélyt 2017 végére megszerezhetik, ami azért fontos, hogy a tényleges munka 2018-ban elkezdődhessen. Az ütemezés szerint a két blokk 2025-ben és 26-ban kezdene termelni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!