Sokan az új évben is kerek izmokra, feszes testre vágynak

2020.01.14. 17:30

Januárban dömping várható az edzőtermekben: mindenki újjá akar születni

A legnépszerűbb újévi fogadalmak között évek óta listavezető az „életmódot váltok”, a „lefogyok” vagy az „elkezdek sportolni” típusú tervek. Az edzőtermek forgalma ilyenkor érezhetően megugrik.

Tóth Alexandra

A KSH 2017-es adatai szerint Magyarország népességének megközelítőleg 35 százaléka elhízott, így nem csoda, hogy vannak egy páran, akik időről időre nekiugranak a nagy életmódváltásnak. Ennek a kampányszerű fogyásnak-izmosodásnak három nagy szezonja van: a tavaszi „last minute” alakformálás ideje ­nyár előtt, a balatoni lángos és a fagy­lalt nyomaitól való megszabadulás hetei ősszel, és az épp aktuális, az edzőtermek forgalmát leginkább növelő szezon, a január. Ilyenkor rengetegen váltanak bérletet, ám nagy százalékuk nem arat nagyobb sikert a sportban, mint Bridget Jones. De miért bukunk el?

Kevés tudás, magas léc

A lelkesedés előrelendít, de ha a hév nagyobb, mint a mögöttes tudás, akkor borítékolható a kudarc. Sikert nem attól érünk el, hogy heti négy súlyzós edzés és napi egy óra kocogás a program káposztaleves diétával megspékelve, hanem attól, hogy a rendelkezésünkre álló töméntelen információáradatból táplálkozunk. Aki nem engedheti meg magának a személyi edzőt, az inkább fitneszoldalak videói és cikkei alapján álljon neki, semmiképp sem városi legendákra támaszkodva, vagy az évek óta edzeni járó, de eredményt felmutatni nem tudó haverokéra. Kevés szakmaiság mellett nem, vagy csak lassan jön az eredmény, ezt fogadjuk el.

Biztosabb a siker, ha edző van mellettünk Fotó: Pixa

Reális célokat tűzzünk ki

Az egészséges és tartható fogyás mértéke heti 0,5 kg és 1,5 kg között mozog. Ennél több már egészségtelen és nem csak zsír, hanem izomvesztéssel is jár, ha viszont kevesebb, akkor nem elég hatékony a kalóriafelhasználás. Heti egyszer bőven elég mérlegelni, de lehetőleg minden héten ugyanabban az időpontban, reggel, éhgyomorra.

Ne kampány, életmód legyen

Kerüljük a szélsőségeket és túledzést, különben csak egy kampányszerű próbálkozás garantált bukással lesz belőle, nem pedig valós változás. Kezdjünk heti 2 átmozgató edzéssel és könnyű aerob mozgásokkal egy cukor- és lisztmentes, de nem szigorúan „csirke-rizs” étrend követésével, majd ha ez már megy (és fitneszinstruktorként elárulhatom, hogy a változás már ezen a ponton elkezdődik), folyamatosan emelhetünk az edzések számán, intenzitásán és szigoríthatunk az étrenden is.

Ne akarjunk többet fogyni heti 1 kilo­grammnál

Megéri változni

A nők akár tíz, a férfiak hét olyan évvel élhetnek tovább, amikor nem szenvednek szívbetegségtől, 2-es típusú cukorbajtól és más krónikus betegségekből egy hosszú távú, nagy létszámú kutatás szerint. A British Medical Journal friss számában közölt amerikai vizsgálat több mint 20 éven át tartott, mintegy 110 ezer embert követtek nyomon – számolt be róla a BBC hírportálja. Az alanyokat ötvenéves korukban arra kérték, hogy öt egészséges szokás közül legalább négyet kövessenek: sose gyújtsanak rá, táplálkozzanak kiegyensúlyozottan, naponta fél órát mozogjanak, testtömegindexük (BMI) legyen 18,5 és 24,9 között, valamint a nők ne igyanak napi egy kis pohár bornál, a férfiak egy korsó sörnél több alkoholt. Azok a nők, akik betartották a szabályokat, átlagosan még 34 évig éltek rák, szív- és érrendszeri betegségek és 2-es típusú diabétesz nélkül, a férfiak pedig plusz 31 évet- számol be az MTI.

 

Ezek is érdekelhetik