2019.09.24. 17:30
Az iparági szereplők várják az áttörést az elektromobilitásban
Idén immáron ötödik alkalommal rendezték meg az elmúlt héten a budapesti Millenáris Park Rendezvényközpontban az elektromobilitási szektor legnagyobb szakmai és üzleti, nemzetközi régiós és hazai seregszemléjét Emobility Forum 2019 elnevezéssel.
A kétnapos konferenciára 18 országból több mint háromszáz résztvevő regisztrált. A többi között olyan országokból, amelyek az élen járnak, mint Norvégia, Belgium vagy Németország. Az iparági szereplők várakozásokkal tekintenek a nemzetközi és hazai trendekre, és hogy milyen irányba haladnak a kormányzati törekvések. A rendezvényen olyan kérdésköröket boncolgattak, mint hogy miért és mennyit kell még várni a nagy áttörésre, és hogyan készüljünk erre? Milyen szintű szabályzás szükséges egy folyamatosan változó és iparágakon átnyúló piachoz? Hogyan lehet ezt a piacot megnyitni, a fenntartható fejlődést ösztönözni?
A résztvevők egyöntetűen egyetértettek abban, hogy az igazi nagy áttörést egyelőre még hátráltatja, hogy az elektromos autók ára ma még csak kevesek számára elérhető, és a gyártók még így sem tudják kellő mennyiségben ellátni a piacot. A töltő infrastruktúra is hagy még kívánnivalókat maga után, egyelőre még komoly logisztikát igényel egy hosszabb út megtervezése. Ugyancsak összeurópai megoldásra váró probléma, hogy a töltőállomások az üzemeltetőtől függően rendkívül sokféleképpen kezelhetők, és a fizetési, elszámolási módok is nehezen áttekinthetőek, egységes szabályozásért kiáltanak.
Egyik hangsúlyos summázata volt az eszmecserének, hogy egyelőre az emberek többsége rendkívül szegényes tudással rendelkezik az elektromos közlekedésről, pláne az elektromos autók működéséről, használatáról. Éppen ezért a következő években komoly hangsúlyt kell fektetni az edukációba, az ismeretek minél szélesebb körű terjesztésébe.
Dr. Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára ismertette a kormány álláspontját, hogy Magyarország elkötelezte magát az európai uniós álláspont mellett, hogy 2050-re karbonsemlegessé teszi a közlekedést. 2030-ra legalább 40 százalékkal szeretnék az üvegházhatású gázok kibocsátásának mértékét csökkenteni.
Dr. Botos Barbara klímapolitikáért felelős helyettes államtitkár ismertette a hazai járműipar megerősítését is célzó Zöldbusz programot, amelynek kiemelt célja, hogy a helyi közlekedésben kizárólag tiszta üzemelésű buszok vegyenek részt. Ennek szem előtt tartásával 2022-től már csak kizárólag elektromos autóbuszok vásárlására igényelhető állami támogatás. Minderre mintegy 175 milliárd forint áll rendelkezésre. Az idei és a jövő évben demonstrációs mintaprojektek kezdődnek, amelynek keretében hét régióban 3-3 hónapig elektromos buszokat mutatnak be, és igyekeznek járatszervezési és üzemeltetési ismeretekre szert tenni.