szponzorált tartalom

2019.11.15. 10:21

Enyém, tiéd… avagy a játékok megosztása gyermekkorban

Az úgynevezett “nem adom jelenség” a gyermeknél jelen van szinte minden életkorban, csak éppen más formában jelentkezik. A tárgyak, a játékaik megosztása valójában tanult képesség, és idővel csillapodnak a kedélyek.

A megosztás képessége

A probléma onnan ered, hogy a kisgyermekek fejében még nem áll össze olyan kristálytisztán az a fogalom, hogy osztozkodás. Számukra egyszerre jelenti a megosztás azt, hogy csak kölcsönadunk valakinek valamit, amit majd aztán később visszakapunk, valamint azt is, hogy végleg odaadjuk azt a valamit másnak. Mindehhez társul az időfogalom, vagyis a tudat, hogy visszakapja majd a kölcsönadott játékot később. Csak nem érti még, hogy mi a később.

Mivel ez a feladat rendkívül komplex, időre van szüksége a gyermekeknek, mire megtanulnak osztozkodni.

Életkori sajátosságok

Minden korosztálynak megvannak a saját életkori sajátosságai.

Egy egy év körüli kisbaba még erősen elzárkózik az osztozkodástól, ő ugyanis még nincs tisztában mindazon fogalmakkal, amelyek megértésére szükség van ahhoz, hogy ez a képesség kialakuljon bennük.

A két év körüliek is még erősen egocentrikusak, és nincsenek tisztában az idő fogalmával, ezért számukra nehézséget okoz a játékaik megosztása. Számukra nagy segítség lehet a saját érzéseik azonosítása. Ha azonban nagy az ellenállás a megosztással kapcsolatban, akkor nem szabad még erőltetni. A szülőknek érdemes duplikálni, vagyis amikor közös játék van kilátásban, akkor mindenből készüljenek több darabbal, így nem kell választani a gyereknek a homokozó lapát vagy szita között, hanem lesz mindenkinek mindkettőből.

3-4 éves korban kezd kialakulni az empátia és az együttműködés keretei, valamint fejlettebb időfogalmuknak köszönhetően már számukra könnyebben megy a cserebere. Ezenkívül felfedezik, hogy együtt még izgalmasabb a játék, és ez is nagy segítséget jelent nekik a megosztásban. Viszont mivel ez a korosztály nagyon érzékeny az egyenlő arányokra, fontos figyelni arra, hogy kit és mennyiszer ösztönzünk megosztásra. Fontos megtanítani a gyermeket arra, hogy a másik fél tulajdonát tiszteletben tartsa. Ebben a korban nagy segítség lehet a szülői oldalról, ha hagyja a gyermekeket, hogy maguk oldják meg a kialakult problémás helyzeteket, esetleges konfliktusokat. A pozitív élmények ugyanis nagy mértékben hozzájárulnak ahhoz, hogy a gyermekekben fejlődjön az osztozkodás képessége.

A Famiily.hu pszichológia rovatában számos hasonlóan hasznos kérdéskört és problémát boncolgatnak.

Az osztozkodás tanult képesség, így a gyermekeknek időre és legfőképpen szülői segítségre, útmutatásra van szükségük ahhoz, hogy ezt mihamarabb elsajátíthassák.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában