2021.08.17. 07:00
Ha nem szakad a korlát, talán nem éri el a pillért
Nyolcan vesztették életüket abban az autóbuszban, amely vasárnap hajnalban Szabadbattyánnál átszakította az M7-es autópálya szalagkorlátját, és egy felüljáró pillérének ütközött. A baleset okait vizsgálják, de több találgatás is napvilágot látott. Egy bizonyos, kísértetiesen hasonlít a 2017 januárjában történt veronai autóbusz-balesetre több összetevőjében is.
Szabadbattyán, 2021. augusztus 15. Tûzoltók az M7-es autópálya mellett Szabadbattyán közelében, ahol árokba borult egy autóbusz 2021. augusztus 15-én hajnalban. A balesetben legalább nyolcan meghaltak. MTI/Mihádák Zoltán
Fotó: Mihádák Zoltán
A sérültek hozzátartozói közül vasárnap senki nem kért elhelyezési segítséget Fehérvár önkormányzatától, viszont abban tudtunk segíteni, hogy a rendőri szervekkel és a katasztrófavédelemmel össze tudtuk „kötni” a nálunk érdeklődő hozzátartozókat. Sajnos volt olyan telefonáló, aki a lányát veszítette el a szörnyű tragédiában – mondta Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere, akitől a feol.hu megtudta, hétfőn egy mohácsi család kért segítséget az önkormányzattól: hétfőn érkeznek Fehérvárra, a balesetben sérült szerettüket meglátogatni. Az önkormányzat számukra, saját költségén biztosítja az elhelyezést egy kórházhoz közeli panzióban – mondta Cser-Palkovics András, aki a lap kérdésére elmondta, több székesfehérvári sérültről tud, s olyanról is, aki fehérvári, de nem ott, hanem más kórházban ápolják. Nekik külön felajánlotta a város segítségét.
Köves Szilárd vezetéstechnikai oktató arra a kérdésre, hogy mennyire valószínűek a sajtóban felvetett okok: a sofőr elalvása, rosszulléte, illetve a busz műszaki hibája, az M1 hétfői műsorában azt mondta: kicsi a valószínűsége, hogy a buszsofőr elaludt, hiszen sajtóhírek szerint nem sokkal a baleset előtt váltotta le kollégáját a vezetőülésben. A sofőr esetleges rosszullétével kapcsolatban úgy fogalmazott: egy rutinos buszsofőrről feltételezhető, hogy ha rosszul érzi magát, lassít, félreáll és szól a kollégájának, hogy nem alkalmas a vezetésre.
A Totalcar szerint a legijesztőbb párhuzam a két busztragédia között az, hogy mindkét busz egy tartópillérnek ütközött, amely mindkét esetben súlyosbította a katasztrófát. Szerencse, hogy ennek a busztípusnak nem előre, hanem hátra építették az üzemanyagtartályát, ezért épségben maradt, és így a busz nem gyulladt ki.
A másik tragikus egybeesés a szalagkorlát szakadása. Pedig 2016-ban már „Biztonságos, a járműveket az ütközés után az útra visszaterelő szalagkorlátot” szabadalmaztatott a DAK Acélszerkezeti Kft. A szabadalom lényege, hogy ütközéskor a szalagot tartó oszlop leválik a szalagról, és a szalag visszairányítja a járművet az útra. Tarány Gábor, a DAK Acélszerkezeti Kft. ügyvezető igazgatója 2016 áprilisában a következőképpen nyilatkozott lapunknak a szabadalomról: Az új rendszer nagy előnye, hogy kompatibilis az országban mindenfelé alkalmazott rendszerekkel. Ez arra készült, ha normál körülmények között például a buszvezető elalszik, vagy olyan hirtelen mozdulatot tesz, hogy nekimegy a korlátnak, akkor a buszt is megfogja. Ez a rendszer gyakorlatilag az ütközés dinamikáját csökkenti.
Kapcsolódó cikkek:
https://www.duol.hu/loero/az-eleteket-mento-szabadalom-videoval-interju-tarany-gaborral-1761362/
https://www.duol.hu/kek-hirek/helyi-kek-hirek/nyolc-ember-az-eletet-vesztette-ketten-sulyosan-es-negyvenhatan-konnyebben-megserultekaz-m7-es-autopalyan-4575737/
https://www.duol.hu/galeria/halalos-buszbaleset-az-m7-es-autopalyan/