a magyar borok jók

2021.02.17. 07:00

A hazai borászatra is hatott a Covid-járvány

Hiába volt jó a 2020-as évjárat, a borászokat a pandémia miatt elvesztett piacaik és a késői újraindulás aggasztják. Idén viszont már gyűjthetik a pénzt saját, állami hozzájárulással kiegészített marketingalapjukba, amiből a bor iránti fogyasztói bizalmat növelő programokat is finanszírozhatnak.

Agárdy Csaba

Fotó: ZSEDROVITS ENIKO

Tavaly az 55,5 ezer hektár termőterületről beérkezett adatok szerint több mint négymillió mázsa borszőlőt szüreteltek a gazdálkodók, ebből 2,6‑2,8 millió hektoliter seprős újbor készülhet. Mindezek alapján elmondható, hogy az átlagosnál jobb évük volt a borászoknak. Az alapanyag minősége – ­emiatt az évjárat is – kifejezetten jó, ennek ellenére a borászok nem igazán optimisták. A rossz hangulatot a koronavírus-járvány okozta bizonytalanság és egyes piaci szegmensek nagyarányú visszaesése okozza, és az, hogy az évkezdet az idén a szokásosnál is gyengébb volt. Az értékesítés hanyatlása a minőségi borok piacát érintette a legnagyobb mértékben. Kiesett a vendéglátóhelyeket és szállodákat magában foglaló HoReCa-szektor, és a külföldi turisták elmaradása is nagy érvágás a magasabb kategóriába sorolt borok készítőinek – olvasható az agrarszektor.hu-n.

A magyar borok jók, a tavalyi évjáratra sem lehet panasz – mégis vannak értékesítési gondok
Fotó: Szabóné Zsedrovits Enikő/Dunaújvárosi Hírlap

A minőségi borok fogyasztásában az elmúlt évtizedben voltak növekedésre utaló jelek, ám a helyzet nem stabilizálódott. Erre a járvány rátett, így a jobb minőségű, drágább bor szinte luxusnak számít, érthető, ha a fogyasztók az alacsonyabb árkategóriákban kínált borokat vásárolták. Az 1200‑1300 forintnál alacsonyabb árú palackoknál kisebb a visszaesés. Ennek megfelelően a diszkont- és hipermarketláncokban is kevésbé mérséklődött a borforgalom, az ide értékesítő borászok helyzete is stabilabb maradt, mint azoké, akik termékeik nagy hányadát értékesítették éttermekben. Sokat várnak a szervezetnél attól, hogy elkezdte a munkáját a Hegyközségek Nemzeti Tanácsában a szakmaközi bormarketing-bizottság. Ugyanis 2021-től gyarapodik a marketingkassza, amelynek alapja, hogy minden, Magyarországon borászati terméket forgalomba hozó borászat köteles literenként egy forint járulékot fizetni.

Ezt a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa így fogalmazta meg: „A Szakmaközi Bormarketing Bizottság a Magyarországon előállított és forgalomba hozni kívánt borászati termékek után fizetendő szakmaközi bormarketing járulékról szóló piacszervezési intézkedés határozata alapján jött létre. Így minden borászat, amely Magyarországon borászati terméket hoz forgalomba, köteles a forgalomba hozatalt megelőzően a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa részére szakmaközi bormarketing járulékot fizetni, amelynek mértéke a 2021-es naptári évre mindhárom borkategóriában literenként 1 forint.

(Forrás: agrarszektor.hu)

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában