2018.07.07. 11:00
A felrobbantott dunai hidak közül elsőként ezt állították helyre
A Margit híd átadása után egy akkori törvény miatt a megnövekedett hídvámokból befolyó bevételt új híd építésére kellett fordítani.
Fotó: Hankusz Kálmán/Dunaújvárosi Hírlap
Az összekötő vasúti híd megépítése után pályázatot írtak ki, 53 pályamű az Eskü téri (mai Erzsébet), 21 pedig a Fővám téri (mai Szabadság) hídra érkezett. A Szabadság híd Feketeházy János tervei alapján épült meg. Az átadásra 1896. október 4-én került sor Ferenc József jelenlétében, aki az utolsó szegecset maga verte be. A hídra való ráhajtás miatt a Vámház körutat meg kellett hosszabbítani a Duna vonaláig, ehhez a Fővám tér északi oldalán lévő háztömböt lebontották.
1945. január 16-án a német csapatok a hidat felrobbantották, először egy pontonhíddal egészítették ki, hogy használható legyen, majd miután egy jégzajlás ezt elsodorta, 1946 tavaszán elkezdték az újjáépítést. Több régi elemet is felhasználva végül 1946. augusztus 20-án nyitották meg a forgalom előtt.
A felrobbantott dunai hidak közül elsőként a Szabadságot állították helyre, azonban színe szürke lett az eredeti zöld helyett. Ennek rendkívül prózai oka volt, nem állt rendelkezésre más színű festék.