ígéretes tehetségek

2018.05.11. 17:30

A személyiség sokoldalú fejlesztése volt a cél Nagykarácsonyban

Az Örökzöld Óvodában a rendes tematikus képzés mellett egy pályázat nyújtotta lehetőséggel élve, egy kis csoport számára különleges, élvezetes és hasznos lehetőség nyílott.

Balogh Tamás

A nagykarácsonyi óvodások örömmel és büszkén mutatják meg az alkotásaikat a szülőknek és az érdeklődőknek Fotók: Balogh Tamás / Dunaújvárosi Hírlap

A nagykarácsonyi Örökzöld Óvoda sikeresen vett részt a Nemzeti Tehetség Program 2017 pályázati kiíráson az Origami csodái című tervezetével. Céljuk, egy tehetségfejlesztő, komplex kézműves origami foglalkozássorozat lebonyolítása volt. A program tavaly szeptemberben kezdődött, és e hónap közepén fejeződik be.

A tehetséges ígéreteket már az oktatási év elején kiválasztották

A szülők és az óvónők is kitöltöttek egy kérdőívet, amely a nagycsoportos óvodások tehetségének feltárásával foglalkozott. Egyrészt az otthoni érdeklődési köreiket, kedvenc tevékenységeiket kutatva, másrészt az óvodai foglalkozások hasonló tapasztalatait rögzítették, majd az információkat összevetve választották ki közülük azokat, akiknél már elkezdtek kibontakozni a „tehetségcsírák”. Összesen tizenöt gyerek számára nyílott lehetőség az origamis programra.

Harminc foglalkozás, ami szinte csodát tett!

Az eltelt idő tapasztalatai ezt erősítették meg Szabóné Belovári Rita vezető óvónőben is, aki azt is vizsgálta, hogy a foglalkozások a gyerekeknek komoly kihívást és nagy fel­adatot jelentettek-e?

– A környezeti nevelés körén keresztül igyekeztünk megoldani ezeket a feladatokat. Nagyon élvezték ezt a tevékenységet, mert játékos szituációkon, meséken, verseken keresztül végzik, ezért nem érzik egy nehéz „munkának”. Sokféleképpen tettük érdekessé a feladatokat. A tematikában követtük az évszakok változását, és ez az ő kis alkotásaikban folyamatosan tükröződött.

A nagykarácsonyi óvodások örömmel és büszkén mutatják meg az alkotásaikat a szülőknek és az érdeklődőknek
Fotók: Balogh Tamás / Dunaújvárosi Hírlap

 

– Érdekli őket és nagyon igyekeznek. Mára sokféle technikát, hajtásokat alkalmaznak. A szüleik elmondása alapján már otthon is bemutatták a tudásukat. Az alkotások kiállításán és egy szülői értekezleten mindenkinek bemutattuk azt a fejlődést, amivel a kicsi gyerekek előrehaladtak a majd’ egy év alatt.

– Nevelési célokat is kitűztek?

– Elsősorban a személyiségük sokoldalú fejlesztése volt a célunk. Mivel ezek a foglalkozások nagyon nagy odafigyelést igényeltek a részükről, ezért egy lazító programot is terveztünk hozzá minden alkalomra, hogy felszabaduljanak, és újra örömöt leljenek benne.

Nagyon fontos, hogy voltak kollektív feladataik is, amikor közösen ábrázoltak például egy fát. Nagy élmény volt a számukra, hogy a saját munkájuk megjelent az egészben, és milyen szép lett a közös eredmény. Együtt értékelhették a mások és a saját munkájukat is, és boldogok voltak tőle.

– A tanulási képességeik is javultak?

– Kiemelt feladatunk volt az erős és a gyenge képességek vizsgálata, és a gyengébb oldal felhozatala. Aki egy kicsit lassabban kezdte, a közösség hatására fölzárkózott, és ő is sikeres lett benne.

Most a tanév végén elvégzünk egy hatásfelmérést arról, hogy mit értünk el az eltelt időszak alatt. Az eredményeket a szülőkkel is megosztjuk. Máris kimondhatjuk, hogy az egész személyiségük sokat fejlődött, és közben nagyon élvezték ezt a közösen elvégzett speciális munkát.

A gyerekek szeretnek együtt lenni, nagyokat játszani és a kézműveskedés is nagyon leköti a figyelmüket, fejleszti a kézügyességüket

Rózsahegyiné Horváth Anita óvónő is a szívügyének tekintette ezt az összetett képzési sorozatot:

– Hétfőnként volt egy-egy ilyen foglalkozás, amit a rendes napi, a gyerekekkel közösen végzett munkánk mellett tartottunk. Megpróbáltuk színesen tálalni ezeket a feladatokat, és ezért várták, és nagyon szívesen vettek részt rajtuk. Felszabadultan, játszva „dolgoztak”. Az elvégzett munkánk sajátosságai között szerepelt, hogy a vers-mese, az ének-zene, a mozgás és ábrázolás foglalkozáskörök, komplexen jelentek meg a kézimunka mellett – mondta Rózahegyiné, majd hozzátette:

– Vegyes technikával dolgoztak a gyerekek.

Fontos részei a fejlesztésnek

A papír mellett a filctoll, a ragasztó a vágás technikája – az ollóval, aminek a használatát, már jóval előbb elsajátították, és biztonságosan tudták elvégezni. A munkát a két óvónő mellett két személy segítette. A speciális rajzfeladatok is fontos részei a fejlesztésnek, amit az írás előkészítésének is nevezhetünk. Ez nem a betűk ábrázolását, hanem a fegyelmezett kézmozgás megalapozását jelentette. – Gondolkodás, beszéd, finommozgás-fejlesztés, megfigyelés, koncentrálás, fantázia, kitartás, együttműködés, a szociális képességek kibontakoztatása. Ugye, hogy milyen fontos, az egész életükben visszatérő dolgok ezek? Valamennyire alaposan kellett figyelnünk és úgy érzem, hogy sikerrel jártunk – zárta gondolatait az óvónő.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában