acélos szerkezet

2018.05.19. 09:00

Öt híd együttese a Megyeri híd

A Megye­ri híd (nem hivata­losan az M0-s északi Duna-hídja) közúti híd a Duna felett, amely Újpestet köti össze Budakalásszal a Szentendrei-szigeten keresztül.

Hankusz Kálmán

Valójában öt híd (kilenc hídszerkezet) együttese, amelyek közül a legnevezetesebb a Nagy-Duna-ág felett átívelő 591 méter hosszú hídszerkezet, amely az ország első igazi ferdekábeles hídja. A híd összesen 1861 méter hosszú, Budakalász és Újpest között húzódik, és áthalad Szigetmonostor közigazgatási területén is. Építési költsége 63 milliárd forint volt. A hídnak környezetvédelmi okokból nincs lejárója a Szentendrei-szigetre: a környező terület Budapest fő ivóvízbázisa, és az esetleges szigeti forgalom súlyosan veszélyeztetné a csápos kutak termelését, valamint a szigeten élő különleges növényfajokat. Ugyanezen okból a tervezéskor különös figyelmet fordítottak a csapadékvíz elvezetésére.

A híd Budakalász és Újpest között húzódik, és áthalad Szigetmonostor területén is Fotók: Hankusz Kálmán / Dunaújvárosi Hírlap

A híd tervezése 1993-ban kezdődött, a terveket a Unitef-Céh Kkt. dolgozta ki. Az építés 2006-ban kezdődött az előkészítő munkálatokkal, azonban egy árvízhullám miatt az eredmény jelentős része kárba veszett.

A Nagy-Duna-ág felett húzódó hídszakasz hossza 591 méter, amelynek pályája 12 méter hosszú, előre gyártott acél hídelemek egyenkénti beemelésével készült. Az úgynevezett ferdekábeles szerkezetben a 100 méter magasságú pilonokból induló kábelek 50 hídelemet tartanak, az 51. elemet már csak hegesztették a két utolsóhoz. Az acélszerkezetet két 100 méter magas, feszített vasbeton felszerkezet (pilon) tartja. A pilonok A betűt formálnak, száruk üreges, falvastagságuk alul egy méter, ami folyamatosan csökken 0,4 méterig. A pilonokat és a pályát összesen 88 ferde kábel tartja, ezeket egyenként több (31, 37, 55 és 61) darab feszítőpászma (acélsodrony) alkotja, amelyeket egy műanyag védőburkolat vesz körül. A kábelek legyezőszerűen, két síkban függesztik fel 12 méterenként az acélszerkezetű merevítőtartót. Ez a szerkezeti felépítés tette lehetővé a 300 méteres támaszköz kialakítását.

A Nagy-Duna-híd próbaterhelése 2008. augusztus 22–24. éjjelein történt, ekkor összesen 48, egyenként kb. 43 tonna össztömegű, homokkal megrakott teherautó gördült fel a hídra. A próbaterhelés a bal parti (pesti) ártéri hidakkal augusztus 28-án fejeződött be, a műszaki átadás pedig augusztus 27-én kezdődött. A híd nevéről a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium kétfordulós internetes szavazást rendezett. Ennek nyomán honosodott meg egyes hírportálokon a Chuck Norris híd elnevezés, mint a szavazás egyik esélyese. Az állam képviselői siettek megjegyezni, hogy a törvény értelmében hidat csak magyar állampolgárságú és halott személyről lehet elnevezni. A Megyeri híd elnevezést egy internetes szavazó javaslata alapján a Földrajzinév-bizottság adta arra hivatkozva, hogy a híd Káposztásmegyert és Békásmegyert köti össze egymással.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában