2018.03.06. 14:00
A beszédhibákhoz nagyon sok előítélet kapcsolódik
Európában 2004 óta csaknem hetvenezer logopédus ünnepli március 6-án a logopédia európai napját. Az eseménysorozat fő célja minden évben az, hogy a logopédia világát közelebb hozza a nyilvánossághoz. Magyarország 2012-ben csatlakozott ehhez a kezdeményezéshez.
Kissné Korsós Ágnes, a Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat dunaújvárosi igazgatója Fotó: Hankusz Kálmán/DH
Az Európai Unió Logopédusainak Állandó Bizottsága által javasolt idei téma: az alternatív és augmentatív kommunikáció. Azaz, az idei ünnepnap célja, hogy felhívja a figyelmet a nyelvi és kommunikációs zavarok széles körére, az emberi életminőségre gyakorolt hatásukra, a kommunikációs zavarokkal küzdő személyek jogaira, a segítségadás módjaira, annak érdekében, hogy elkerülhetővé váljon az érintettek marginalizálódása, de ez a nap egyben lehetőséget nyújt a szakmának is arra, hogy megmutassa magát.
A Pedagógiai Szakszolgálatoknál kiemelten fontosnak tartják a nyelvfejlődési elmaradások korai logopédiai szűrését, a beszéd-, nyelvi és kommunikációs problémák korai felismerését és a logopédiai terápia mielőbbi megkezdését. A beszéd-, nyelvi és kommunikációs problémával küzdő gyermekeket rendszeres terápiában részesítik, megakadályozva ezzel a nyelvi zavar súlyosabb formáinak, illetve az ezekre épülő iskolai és szociális hátrányoknak a kialakulását.
Tanulásban is akadályozó tényező
Kissné Korsós Ágnes, a Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Dunaújvárosi Tagintézményének igazgatója maga is logopédus szakember. Mint mondta, a logopédia mindig is fontos volt, mert az első megjelenés a beszéd, amiből ítélkezik felettünk a környezetünk a személyiségünk tekintetében. Ha nem megfelelő, akkor hamis képet is adhat. Egyrészt alapjaiban, másrészt a magyar nyelv sajátosságaiból adódóan a kiejtésnek, a beszédzavarnak mindig nagy szerepe volt a tanulásban. A nyelvi zavarok az olvasás, írás elsajátításában, a tanulási képességekben okozhatnak gátat. A logopédia ma a tanulási zavarok megelőzésével kezdődik. Mivel az úgynevezett nyelvi késés jó előre jelezheti a nyelvi zavarok kialakulását, a logopédus a mostani protokoll szerint a gyerekeket már háromévesen szűri a nyelvi késésre, ezekkel a gyerekekkel foglalkozik is.
Korlátozza a gyerekeket a beszédértés hiánya
Majd ötévesen ismét felmérést készít, hogy hová jutottak, és az írási, olvasási készültséget is felméri, és szükség esetén egészen második osztály végéig be is avatkozhat preventív módon. Ebből is jól látszik, hogy már régen nem csak a szűken vett beszédről van szó működésükben. Mint az igazgató elmondta, ha például a beszédértés képessége elmarad, akkor a gyerek nem jól érti az instrukciót, nem tudja magát kifejezni. Ettől frusztrált lesz, szembesül a rendkívül kicsi mozgásterével, a korlátaival, ez könnyen odavezethet, hogy beilleszkedési, magatartásbeli problémái lesznek, sokszor nagyon súlyosak, agresszívek. A beszédhibákhoz nagyon sok előítélet kapcsolódik, és könnyen peremhelyzetbe kerülhetnek ezek a gyerekek. Előfordul, hogy beszédfélelme van a gyermeknek, amitől még jobban szegregálódik. A szakember szerint nem tesz jót az sem, hogy a médiából, a reklámokból sem a jó példát hallják a gyerekek. Nem is gondolnánk, milyen fontos a korai felismerés és a prevenció.