Három új kormányablak

2017.11.17. 10:30

Új helyre kerül Dunaújvárosban a járási hivatal

Ercsiben és Bicskén a helyi okmányiroda bővül kormányablakká, s ha sikerül megegyezni a MÁV-val, a székesfehérvári vasútállomáson feláll a megyeszékhely harmadik kormányablaka is, míg Dunaújvárosban tavaszra új helyre kerül a járási hivatal székhelye.

Majer Tamás

dr_simon_

Nemrég jelent meg a Nemzeti Közszolgálati Egyetem kiadványa, a 2017. évi Jó Állam Jelentés. Ez már a harmadik év, hogy közreadják az átfogó tanulmányt.

- Az elmúlt esztendők fejleményei: a pénzügyi és gazdasági válság, a klímaváltozás hatásai, a terrorizmus és az illegális bevándorlás elleni fellépés megerősítette a kormányzás államközpontú megközelítését valamint gyakorlatát, amely szerint a közjó absztrakt normarendszerének érvényesítése érdekében az államnak kell értékteremtő és értékvédő szerepet vállalnia a politikai, gazdasági és társadalmi szférákban – áll a dolgozat bevezetésében.

A jó állam működését hat kormányzati képesség értékelése mentén vizsgálja a jelentés: biztonság és bizalom a kormányzatban, közösségi jóllét, pénzügyi stabilitás és gazdasági versenyképesség, fenntarthatóság, demokrácia továbbá hatékony közigazgatás.

Simon Lászlóval, a Fejér Megyei Kormányhivatal kormánymegbízottjával a hatékony közigazgatásról beszélgettünk. Hiszen a mindennapok során gyakran „találkozunk” az állammal a hivatalokban várakozva. Bár egyre kevesebbet kell sorban állni vagy éppen utazni ügyintézés végett. Számos funkció online is elérhető.

- Hogyan méri a közigazgatás hatékonyságát a jelentés?

- A Jó Állam Jelentés azt vizsgálja, hogy az állam miként törekszik arra, hogy a közigazgatási szolgáltatások az egyének számára minél könnyebben, egyszerűbben hozzáférhetőek legyenek. A jó állam eszméje mellett azt vizsgáljuk, hogyan lehetne a hivatali ügyintézést minél gyorsabban, akár otthonról is lebonyolítaniuk az embereknek.

Fejér megyét 8 járási hivatal fogja át. Szolgáltatásaink 11 kormányablakban hozzáférhetőek, s van még 2 okmányirodánk is. Utóbbiak kevesebb hatáskörben járnak el. 1700 ügyet lehet ma elintézni a kormányablakokban.

- Milyen, a hagyományostól eltérő ügyintézési csatornák állnak rendelkezésre?

- Van 35 fő ügysegéd munkatársunk. Rendszeresen látogatják azokat a megyei településeket, ahol nincs okmányiroda vagy kormányablak. Ha például Rozi néninek segíteni kell, s gyorsan, online kell számára a legközelebbi kormányablakban időpontot foglalni, ők ebben rendelkezésére állnak. Tulajdonképpen rendszeres fogadóórákat tartanak.

- Az említett két okmányiroda a közeljövőben kap-e több feladatot?

- Mindent elkövetünk azért, hogy az Ercsiben – a viszonylag nagy forgalom mellett – működő okmányiroda tavasszal kormányablakká váljon. Az ehhez szükséges források rendelkezésre állnak. Fel kell készítenünk az ott dolgozókat az új feladatkörökre.

Bicske városában jelenleg szintén okmányiroda van. Jövő tavaszra elkészül a járási hivatal új épülete, amelyben egy korszerű kormányablak is helyet kap majd.

Itt szeretném hangsúlyozni: fontos előrelépést jelent majd Dunaújvárosban, hogy új helyre kerül a járási hivatal székhelye. Az egykori, úgynevezett zöld sztk felújított, átalakított épületébe költözik jó néhány olyan szervezeti egység, amely a városban most még különböző helyeken működik. Ez a beruházás is 2018-ban valósul meg.

A megyeszékhelyen most két kormányablak működik. Tárgyalásban állunk a MÁV-val, szeretnénk a felújított vasútállomáson is kormányablakot kialakítani. Bízom benne, hogy ez 2018 végére megvalósulhat.

A közlekedés során, ha gyorsan ügyintézünk, nagyon sok embernek tudunk segíteni. Fontos, hogy az ügyek döntő hányadában országos hatókörűek a kormányablakok. Jellemző példa, hogy nyaranta három-négyszeresére emelkedik a gárdonyi kormányablak forgalma.

- Milyen új eszköz, rendszer csökkentheti az ügyfelek hivatali ügyintézéseit?

- Az ügyfélteher csökkentésére rengeteg intézkedés történt, azonban még nem elegendő. Több mint száz törvényt változtatott meg az országgyűlés a kormányhivatalok javaslatára. A cél, hogy egyetlen e-személyiigazolványon legyenek meg az adataink. Egy plasztikkártya szolgáljon személyi igazolványként, lakcímkártyaként, vezetői engedélyként, TAJ-kártyaként, továbbá olyan funkciókat is tartalmazna ez, mint az adóazonosító jel vagy éppen a tulajdonosa vércsoportja.

- A mögöttünk lévő évek során sikerült-e csökkenteni a Fejér Megyei Kormányhivatalnál alkalmazásban állók létszámát?

- 1499-en vagyunk. Ez a szám úgy alakult ki, hogy két lépcsőben, összesen 21 szervezet olvadt be a Kormányhivatalba, vagy adott át különböző feladatköröket. Sok esetben a feladatokat ugyan átvettük, de nem emeltünk létszámot, megoldottuk belső hatékonyságnöveléssel.

Az integráció során szüntettünk meg álláshelyeket. Például a korábbi 170 helyett ma csak 107 vezető tisztségviselőnk van. Ha ennek fényében nézzük, ma 2010-hez képest körülbelül 30 százalékkal kevesebben látják el a Kormányhivatalhoz tartozó feladatköröket.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában