Keresik a megoldást

2023.02.14. 13:00

Sok autót titkolt hibával árulnak

Bár szinte minden országban gyakoriak a visszaélések a használtautó-piacon, a legnagyobb gond mégis Közép- és Kelet-Európában mutatkozik, ahol számtalan, nyugatról importált járművet kínálnak eladásra. Ezeknél az autóknál nagyobb a kockázata, hogy visszapörgetik a kilométerórát, eltitkolják a rejtett hibákat, vagy a félrevezetések egyéb formáját alkalmazzák.

DH-információ

A használt járművek több mint fele külföldről érkezik Magyarországra Fotók: MW

Fotó: Németh András Péter

A magyarországi járműkereskedők meglehetősen komplex problémára keresik a megoldást: hogyan kerüljék el, hogy rossz állapotú autókhoz jussanak, egyúttal hogyan győzzék meg a gyanakvó vásárlókat arról, hogy megbízható járművet vásárolnak. 

Az autótörténeti jelentéseket készítő carVertical kutatása szerint a Magyarországon ellenőrzött gépjárművek 54,97%-ában kimutathatók rejtett sérülések. Könnyen előfordulhat, hogy az ilyen típusú autók nem biztonságosak, és gyakran a karbantartási költségük is magasabb. Ezekkel a problémákkal a magyarországi használtautó-kereskedők is szembesülnek. 

Sok az olyan eladó, aki azt állítja, hogy egy álomautót kínál megvételre, miközben szándékosan nem számol be arról, hogy milyen hibái vannak a járműnek, továbbá milyen ­silány minőségű javításokat végeztek azon korábban, vagy eltitkolja, hogy nem eredeti új, hanem bontott vagy utángyártott alkatrészeket szereltek bele. Ez az oka annak, hogy mielőtt megveszünk egy autót, mi mindent alaposan ­átnézünk, lekérdezünk. Egy éve ajánlottak nekem egy Mercedest. Az eladó cég nem adta meg az alvázszámot, mi azonban a rendszám alapján ellenőriztük az előzményeket, és rábukkantunk egy 50 000 eurós kárra, valamint fényképet is találtunk az összetört autóról, amit korábban közel 40 000 euróért kínáltak fel ­részünkre. Ebben az esetben azzal a 15 eurónak megfelelő összeggel, amit a jelentés elkészítésére költöttünk, komoly pénz­összeget és későbbi fejfájást spóroltunk meg. Egy ilyen gépjárművet nagyon nagy kihívás lett volna eladni!

 – mondja Németh Gábor, a CARTECUM autókereskedés tulajdonosa. 

Vásárlás előtt érdemes átnézetni a kiszemelt gépkocsit
Fotós: Huszár Márk

A használt járművek több mint fele külföldről érkezik Magyarországra. Sok közöttük a sérült autó, amit megjavítanak és újszerűként, gyári fényezésűnek beállítva adnak el anélkül, hogy a vevők tudomást szereznének a valódi állapotukról. Egy sikeres autókereskedésnek minden áron el kell kerülnie az ilyen befektetéseket. A balesetek, különösen, ha komolyabbak a károk, jóval nagyobb hatással lehetnek a jármű értékére, mint a tényleges javítási költség. A sérült autókat nehezebb eladni, és még ennél is nehezebb azokból profitot termelni. 

Magyarországon 8-ból 1 autó futásteljesítménye nem felel meg a valóságnak, ami arra utal, hogy a használtautó-piac korántsem átlátható. Ha egy kereskedő manipulált futásteljesítményű járművet vásárol, előfordulhat, hogy jóval többet fizet érte a reális értékénél. Mivel manapság egyre többen ellenőrzik tudatosan a járműveket vásárlás előtt, a márkakereskedéseknek is változtatniuk kellett a működésükön, és garantálniuk kell, hogy az autóik valós kilométeróra-állást mutatnak. 

A CarVertical Market Transparency Indexe szerint Magyarországon az átlagos visszapörgetési érték 45 987 km.
 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában