2023.01.16. 17:00
Gyanús internetes reklámok
A reklámok ma már legkevésbé sem a házak faláról leselkednek ránk Fotó: Fortepan/BS
Érdemes fenntartásokkal kezelni a gyanúsan csábító, hangzatos ígéreteket tartalmazó reklámokat az interneten – hívja fel a figyelmet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) MTI-hez eljuttatott közleményében.
Tájékoztatásuk szerint az internetes hirdetések mintegy 20 százaléka úgynevezett „hidden” reklám, amelyek legtöbbször extrém, figyelemfelkeltőek, sokkoló, megbotránkoztató, a nézőt kellemetlen érzésekkel eltöltő fotókat használnak, hangzatos ígéreteket tartalmaznak, amelyekben visszatérő elem a szinte azonnali hatás hangsúlyozása. A megtévesztő reklámokat arról lehet például felismerni, hogy a termék weboldalának fejlécében halmozódnak a tudományosnak ható szervezetek logói, az oldalon megjelenő „vásárlói vélemények” egytől egyig szélsőségesen pozitívak, sürgetik a vásárlási szándékot, a termékről „szakértő”, „tudós” vagy a termék megalkotója nyilatkozik és túlzó állítások olvashatók a termékről – írta az NMHH.
Hozzátették, ezeknél a reklámoknál meghatározhatatlan a reklámozó cég, személy vagy ismeretlen a reklám célja, valamint valószínű, hogy veszélyes, vírusos oldalra vezet a hivatkozás, netalán a felhasználótól próbál pénzt kicsikarni.

Fotós: Pesti Tamás
A kutatás szerint naponta majdnem 800 ezer emberhez jutnak el a „hidden” reklámok, egy ember fél év alatt több mintegy 300 ilyen hirdetéssel találkozik. Az ebbe a kategóriába tartozó hirdetések többsége valamilyen étrendkiegészítő, vagy az életmód, az egészség azonnali javulását ígérő „csodaszer”, és mivel a krónikus betegségek alapvetően az idősebb korosztályt érintik, így e hirdetések jellemzően őket célozzák meg.
Ilyen reklámokkal találkozunk a közösségi oldalakon (Facebook, YouTube), a keresők felületein (Google), és a hagyományos oldalakon is, de a legtöbben a Facebookon megjelenő „hidden” reklámokat tölti be – áll a közleményben.