motoros kincsek

2019.07.24. 20:00

Különleges motorkerékpárok gyűjteménye

Akár veszélyt keresőknek is mondhatnánk őket, akik – ahogy a technika fejlődése engedte nekik – elunva a gyalogos ember lehetőségeit, valamilyen szerkezettel az ég felé törtek.

Balogh Tamás

Vagy kéttenyérnyi felületen érintkezve a földdel, fittyet hánytak a hüledezők kiáltozására, motorkerékpárokon nyargaltak, amíg a benzinjük engedte.

Az utóbbiak közül a motoros kincsek elismert gyűjtőjét, Lukács Ottót kerestük fel. Naná, hogy nem csak régi, de különleges gépeket is mutatott nekünk.

Lukács Ottó, a gyűjtő
Fotók: Balogh Tamás

– Kezdjük a magyar vonatkozással. Láthatod, hogy ezek is makulátlan, szalon állapotban szemlélhetők meg. Az első egy Csepel, aminek kardán meghajtása van. Ez egy elég ritka típus az ´50-es évek közepén készült. A születéséről sajnos pontos híreink nincsenek, hiszen az elmúlt néhány évtizedben könnyen nyoma veszett a hasonló dokumentumoknak.

A kardánmeghajtású Csepel

Utcai gépnek készültek, 125 köbcentiméteres motorral. Az üzemanyagból az 1:16, 1:20-as benzin–olaj keveréket kívánták, amiből nem keveset: négy litert is elpuffogtattak száz kilométeren. Ezeknek még kellett az olaj rendesen… Mindegyik berúgó karos. A mai világban is megbízhatóan működnek! Erősen füstölgött, a hangja is meggyőző volt. Hátra, a vezető mögé egy plusz ülést is felszerelhettél az utasnak, vagy szépen elfuvarozhattál vele egy zsák takarmányt. Erre faluhelyen nagy szükség volt. Ebből a szériából fejlesztették ki a Danuviát. Az üzembiztosság titka a rendszeres, értő karbantartás, egy kis szerencse és a szeretet. A maguk korában ezek olcsó járműveknek számítottak. Ilyet kellett gyártani, hiszen az emberek akkor is szerettek volna utazni, de a fizetésük kevés volt az autóvásárlásra.

A krossz Danuvia még ma is kitűnő állapotban van

– Akkor most irány a moto­krosszpálya!

– Két sportmotort, krossz Danuviákat is hoztam erre az alkalomra. Kizárólag versenyek céljára készültek, a gyár versenyműhelyében. Sorozatgyártásra nem kerültek. Minden egyedi rajtuk, az első teleszkóptól a kipufogóig. Az egész szerkezetből talán, ha tíz százaléknyi alkatrész egyezik meg a szériadarabokéval.

Csak versenyzésre készült, sorozatgyártásra nem került

– Erre van Magyarországon egy iparág, amely az eredeti alkatrészek pontos mását legyártja?

– Vannak utángyártható alkatrészek, de a krosszhoz például nem lehet hengert készíteni. Senki sem tiltja, de az egy nagyon nagy munka lenne, és érthető módon nincs rá akkora kereslet, hogy valaki egy ilyen technikai háttérbe beruházzon.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában