2019.03.28. 09:00
Ha elölről is láthatnánk, hogy fékez az autó
Kiss Sándor gépjárműoktató számára olyannyira fontos a közlekedés, hogy állandóan ezen jár az esze.
Volt már találmánya a követési távolsággal kapcsolatban, ami formatervezési mintaoltalmat kapott. Most újra kipattant egy ötlet a fejéből. Arra gondolt, hogy mennyire hasznos lenne, ha az autókon elöl is lenne féklámpa. Elsőre talán vadnak tűnik az ötlet, de ha belegondolunk, számos olyan helyzet van, amikor nagyon is hasznos lehetne az információ arról, hogy a jármű vezetője észlelte a helyzetet, és megkezdte a fékezést.
Ehhez lenne szükség arra, hogy legyen fékezést jelző lámpa elöl is az autón. Fehér lámpára kell gondolni, hiszen a jármű haladási irányában csak fehér jelzőfényt lehet alkalmazni (gondoljuk meg, ezért fehér a tolatólámpa, ugyanis akkor az a jármű haladási iránya!), és Kiss Sándor állítja, egyetlen fehér kis ledsor elegendő lenne az autó orrán. Próbaképpen saját járművét már fel is szerelte ezzel a berendezéssel.
Természetesen a probléma nem ennyire egyszerű. Mert hiába lenne megnyugtató, hogy ha forgalmi okból várakozva az országúton nem kellene attól félnünk, hogy fékút nélkül belénk hajtanak, hanem lenne esélyünk elmenekülni, vagy hiába segítené a gyalogost az átkeléskor, ha látná, hogy észlelte- e, fékez-e a közeledő autó, de ehhez átfogó szabálymódosításra lenne szükség. Ráadásul nem is lenne elegendő a KRESZ módosítása, igencsak furcsán néznének a rend őrei Nyugat-Európában egy elöl felvillanó lámpára. Mindemellett nem kell legyinteni az ötletre, számtalan biztonsági megoldást fogadtak már kétkedve kezdetben, aztán pedig életeket mentettek vele.