Gyerekek, akik játszva programoznak

2018.04.09. 10:00

Nemcsak használják, meg is értik a programok logikáját

A digitális eszközök használata ma már a mindennapok szükségek velejárói és nemcsak a felnőttek, de a gyerekek életében is. Ahhoz, hogy folyamatosan fejlődjünk, lépést kell tartanunk az új trendekkel, fejlesztésekkel. Ugyanakkor ez a változás olyan gyors és nagyléptékű, hogy számos területen követni sem tudjuk – mondja Gurics Gábor, városunk programozó iskolájának alapítója.

Benedeczki-Varga Krisztina

A programozói ismeretek akkor is hasznosak, ha nem informatikai pályára készülünk Fotó: logiscool

A digitális írástudáson keresztül a gépek gondolkodásának megismerése lehetővé teszi, hogy a gyors ütemben változó világ kihívásaira, változásaira, megtanuljon reagálni a felnövekvő generáció. A programozói látásmódon keresztül a gyerekek gyakorlatorientált problémák megoldására keresnek utakat játékos formában.

Ez a gondolkodásmód felkészíti a fiatalokat a jövő kihívásaira egy olyan játszótéren, ahol életkori sajátosságaikat figyelembe véve fedezik fel és tanulják meg, hogyan gondolkodnak a gépek. Bármerre nézünk, a digitális technológia körülvesz bennünket, de azt nem tudjuk/nem akarjuk tudni, hogyan működik mindez, mi húzódik a háttérben. Mindenki szoftvereket és eszközöket használ, de a hogyan kérdésre a válasz legtöbbször nyitott marad. A digitális írástudás nemcsak egy készség, hanem a megértésről, értelmezésről, összefüggések vizsgálatáról szól, hogy azzal a hatalmas információs áradattal, ami körülvesz minket, meg tudjanak birkózni a fiatalok. A logikus látásmód, ismereteink bővítése, a tudás az élet minden területén hasznos.

A programozói ismeretek akkor is hasznosak, ha nem informatikai
pályára készülünk Fotó: logiscool

Sikerhez vezető út a hibákon keresztül vezet

Kevés az a munkakör, munkahely, ami nincs informatikai rendszerrel megtámogatva, éppen ezért fontos, hogy az iskolás korú gyermekek készségei, képességei is minél inkább kibővüljenek a problémamegoldás eszköztárával – tanácsolja szakértő. Ez a tanuláshoz való attitűd egy más szintjét képviseli, ahol a sikerélményre fókuszálva, a hibákkal való megküzdésre is hangsúly helyeződik. A sikerhez vezető út a hibákon keresztül vezet, ugyanakkor ezt meg kell tanulniuk a gyerekeknek önbizalommal kezelni, nem pedig kudarcként megélni. Egy olyan új gondolkodásmódot tanulnak a logikai, problémamegoldó készségeken keresztül, amelyet aztán az élet bármely területén alkalmazni tudnak.

A játékos programozással teret kap a kreativitás, ahol a képzelet és a saját maguk által alkotott világ egy kézzel fogható játékban kel életre.

A digitális írástudás arra irányul, hogy a digitális eszközöket, amelyek az élet minden színterén megjelennek,
megfelelően és megértéssel használjuk Fotó: logiscool

Átfogó és értékes

A digitális írástudás hamarosan olyan alapkészség lesz, ami azt jelenti, hogy nemcsak használjuk az eszközöket, okostelefonokat, tabletek stb., hanem képesek leszünk magunk alakítani azokat, úgy, hogy megértjük a gépek gondolkodását. A tanulás és az ismeretszerzés egy másik aspektusa az algoritmikus gondolkodásmóddal való megismerkedés, amellyel javul a gyerekek problémamegoldó- és lényeglátó képessége, képessé válnak rendszerben és folyamatokban gondolkodni, ami a jelenlegi és jövőbeli információs áradatban való eligazodáshoz egy átfogó és értékes készségként működik.

A programozói ismeretek akkor is előnyére válnak a gyerekeknek, ha nem informatikai pályára készülnek, ugyanis fejlődik a matematikai készségük, alkotói tevékenységük, erősödik az önbizalmuk a számítógépekkel kapcsolatban.

A csoportos programozás pozitívan hat az olyan szociális készségekre, mint az együtt dolgozás, vagy kapcsolatépítés, ráadásul segíti a programozókkal szembeni sztereotípiák ledöntését.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában