Gazdaság

2015.01.09. 14:02

A szavatosságról általában - A jogász válaszol

Még mindig az egyik legelterjedtebb tévhit, hogy a megvásárolt termék 3 munkanapon belül visszavihető a boltba, ahol kicserélhető, illetve visszacserélhető, ha a terméket nem használtuk.

Unger Zsolt

Valójában ma már nincs olyan jogszabály. Természetesen a kereskedő saját maga dönthet úgy, hogy például a vásárlói elégedettség megőrzése miatt kicseréli a visszavitt terméket, azonban erre nem köteles. A törvény szerint a kereskedőnek csak hibás termék esetén köteles kicserélni, és a vételár visszafizetésére is csak akkor kötelezhető, ha a termék javítása, illetve cseréje nem megoldható.

Tartós fogyasztási cikkeknél a termék meghibásodása miatt a vásárlástól számított 3 munkanapon belül a kereskedő köteles kicserélni a terméket. Ennek feltétele, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza. Az akciós termékekre is ugyanolyan szavatossági szabályok vonatkoznak, mint bármely más termékre. Az akciós terméknek is rendeltetésének megfelelően, hibátlanul kell működnie. Amennyiben pedig a termék hibás, a Polgári Törvénykönyv alapján a vásárlót ugyanúgy megilleti a szavatosság, legfeljebb olyan esetben nem jöhet szóba, ha a leárazás okáról pl. esztétikai hibákról, sérülésről a vásárló tisztában volt, és amelyre a figyelmét a kereskedő a vásárlás előtt felhívta. Természetesen a terméknek ilyenkor is rendeltetésének megfelelően kell működni.

Jótállás (garancia) esetén előfordul, hogy a kereskedő a számla vagy blokk bemutatásához köti a termék garanciális javítását, cseréjét. Erre vonatkozó kormányrendelet is előírja, hogy igazolni kell a kereskedőnél való vásárlás tényét. A szavatossági igény érvényesítéséhez pedig a vásárlónak csak a vásárlás megtörténtét kell igazolnia. Ezt a tényt nem csak számlával vagy blokkal lehet bizonyítani. Ha rendelkezünk a kereskedő által adott jótállási jeggyel, és abból az eladó személye és a vásárlás egyéb adatai megállapíthatóak, akkor a kereskedő blokk hiányában is köteles garanciális kötelezettségének eleget tenni. Előfordul, hogy a kereskedő az eredeti csomagolás meglétéhez köti a szavatossági igény teljesítését. Az ilyen gyakorlat mindenképpen jogellenes. A megvásárolt terméknek nem része a csomagolás, valamint a vásárló a termékre vonatkozóan kíván élni a szavatossági jogaival, nem pedig a csomagolásra vonatkozóan. Természetesen szintén jogellenes és irreális a bontatlan csomagolás megkövetelése is, hiszen, ha a vásárló fel sem bonthatja a csomagolást, akkor miként győződjön meg arról, hogy a termék alkalmas-e a használatra.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!