Harc a szeretetért, megváltó katarzis nélkül

2019.10.15. 15:30

Vigyél haza, Anya!

A filmiparnak a szórakoztatáson kívül lehetősége van arra is, hogy kihasználja széles körű elérhetőségét és megmutassa a világnak, hogy baj van.

Tóth Alexandra

Igazából bármilyen témában adott a lehetőség állást foglalni, és Nora Fingscheidt úgy döntött, ő a szeretet nélkül felnőni kénytelen gyerek kálváriáját mutatja be. A Berlinárén díjazott film, a Kontroll nélkül nagy felismeréseket ígér.

A német mozi főhőse egy 9 éves kislány, Benni (Helena Zengel), aki állami nevelőintézetben cseperedik. Nem azért, mert árva és nem is azért, mert szülei alkoholisták, nar­kósok vagy végtelenül szegények lennének. Hanem azért, mert az anyja egész egyszerűen beadta őt. Testvéreit továbbra is neveli élettársával együtt, ez pedig Benni gyermeki szívének túl nagy teher, az oka pedig felfoghatatlan.

Ember feletti szeretethiányának köszönhetően a kislány (egy ránézésre is nagyon fiús gyerekről van szó) ön- és közveszélyes. Folyamatos dühkitörései vannak, tör-zúz, de nemcsak környezetében tesz kárt, hanem képes bántani gyermektársait is. Ezért harminchét nevelőintézet utasította vissza a kérelmet Benni elhelyezése kapcsán. A kislányra hatni nem lehet, mivel mindenre agresszívan reagál, így jobb, ha a rá szabott büntetések is enyhék. Viszont így visszatartó erő sincs, a düh pedig tombol.

A szeretetéhség is képes agressziót kiváltani

Benni egy dolgot akar csupán: hogy az anyja visszavegye. De nem fogja. A nő olykor felbukkan a filmben, ami rövid időre örömmel, de hosszú távon még nagyobb haraggal és elkeseredettséggel tölti el a kislányt, főleg, hogy testvéreit az asszony neveli. A filmből ugyan pontosan nem derül ki, hogy mi okozza a lelki törést a gyerekben, azt viszont szinte borítékolni lehet, hogy komoly traumákat, bántalmazást kellett eltűrnie kisebb korában. És itt jön be a filmipar felelőssége: megmutatni, hogy igen, van ilyen. Sok, egyre több. A Kontroll nélkül nem pszicho­triller, hanem családi dráma arról, miként lehet egy gyerekből egy elvadult rombológép, amikor csak egyetlen dolgot szeretne, ami mindenkinek alanyi jogon kellene, hogy járjon: az anyja szeretetét.

A történet önmagában nagyot üt, ehhez pedig kiváló színészi munka és meg nem alkuvó forgatókönyv párosul. Ugyanis ebben a filmben nincs feloldozás. Nincs katarzis. November 9-től a mozikban.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!