Megszüntetnék a váli-völgyi lehajtót

Baracska, Martonvásár, Kajászó – Az M7-es autópályára Budapest, illetve a Balaton felé Baracska és Kajászó irányából lehet fel- és lehajtani – de nem szabályosan. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. a csomópont megszüntetését tervezi január 1-jétől.

Zsohár Melinda

November 8-án tíz órára várja bejárásra az érintett önkormányzatok képviselőit az Állami Autópálya Kezelő Zrt. a szerkesztőségünkhöz eljuttatott levél tanúsága szerint az M7-es autópálya Váli-völgyi pihenőjéhez. A hír gyorsan elterjedt a környékbeli településeken, ahonnan sokan veszik igénybe nap mint nap ezt a feljárót a 33, 7 kilomteres szelvénynél, lassan harminc éve. Baracska és Kajászó közvetlenül érintettek, Martonvásár pedig közvetve, de idevehetjük Vált, valamint Kápolnásnyéket is, más-más okokból. Az egész Váli-völgy falvai pedig szintén ezt veszik igénybe, ha az M7-esre tartanak.

- A városunkon keresztülhaladó forgalom már így is az elviselhetőség határát súrolja, nyaranta és hétvégente kilométeres dugók alakulnak ki – mondja Szabó Tibor, Martonvásár polgármestere. A váli-völgyi lehajtó lezárása a lakosságnak elfogadhatatlan következményekkel járna. Bízunk benne, hogy az autópálya kezelője, illetve az illetékes állami hatóságok megfontolt döntést hoznak. A lejáró szabálytalan mivolta többször merült fel kifogásként, de komoly balesetről nem tudunk hosszú évek tükrében sem itt. Az ideális megoldás az lenne, ha az előírásnak megfelelően, szabályosan alakítanák ki az autópálya csatlakozót – szögezi le Szabó Tibor.

- Nem először merült fel a lehajtó megszüntetése, mert valóban nem felel meg a jogszabályi előírásoknak – mondja Boriszov Zoltán, Baracska polgármestere. – Az autópálya építésekor alakították ki eredetileg szervizútnak, s noha nem hivatalosan használták a későbbiekben az autósok, valamit mindig javítgattak rajta. Leaszfaltozták, mi például árkot csináltattunk az út mentén, mivel Baracskáról is sokan igénybe veszik, s a zártkertjeinkbe is itt hajtanak le fővárosi tulajdonosaik. Egyszer és mindenkorra kellene rendezni ezt az ügyet, s szabályos módon kialakítani a lejárót. Tisztában vagyok vele, hogy 100-150 millió forint költséget igényelne legalább, ám a lehajtó megszüntetésével nagyobb kárt okoznánk. Bevinné a forgalmat Baracskába, s Martonvásár szívébe, ahol a szűk, egylámpás csomópont még zsúfoltabbá válna, naponta többször. Ugyanígy Kápolnásnyékre, a Velencei-tó környékére terelné a váli-völgyieket oda-vissza útjukban. Nem az a cél, hogy minél inkább elkerülje a nagy forgalom a településeket? – teszi fel a kérdést, s készül a bejárásra a polgármester.

- Én leginkább a kajászói lakosokért aggódom, hiszen sokan járnak dolgozni Budapestre és Székesfehérvárra az autópályán – mondja Mohácsi Györgyné kajászói polgármester. – Írásban kértem állásfoglalást több helyről, a Fejér megyei rendőr-főkapitány nyilatkozata a kezünkben van: nem javasolja a csomópont megszüntetését. A megyei kormányhivatal szóban szintén ezt az álláspontot képviseli. A községünk külterületén működő lovardának érvényes építési engedélye van nagytestűállat-kórház kialakításához, annak is lényeges, hogy közvetlen csatlakozás legyen az autópályához. Buszok, személyautók szállítják a munkahelyekre a környékbelieket, s ha elterelnék őket, Martonvásár és Kápolnásnyék belső közlekedése sodródnak veszélybe – ismétli meg polgármester társai érveit Mohácsiné.

- Tegyék szabályossá a lehajtót, 10-12 ezer embert érint legalább ez a csomópont – jelenti ki Bechtold Tamás váli polgármester. - A váliak is erre járnak, nem Bicske felé, ha a fővárosba utaznak, Székesfehérvár irányába pedig kifejezetten ez a gyors út. Településekként, önkormányzatokként is pályáznánk a lehajtó kialakítására, de nem tehetjük, csak az Állami Autópálya Kezelő Zrt. jogosult rá. Remélem, a bejáráson meggyőződnek a szakemberek is róla, hogy milyen káros következménnyel járna a megszüntető határozat.

- Az egyetlen gyors kapcsolatunk az M7-es felé ez a csomópont – csatlakozik a többiekhez Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester. – Tiltakozunk a megszüntetés ellen, s kérjük, tegyék szabályossá a csatlakozópontot! Martonvásárig elmenni kerülő is, időbeli késlekedés is, ami az egész Váli-völgy dolgozóit, utazóit hátrányba hozná. Én magam is arra törekszem, hogy önkormányzataink nevében jobb belátásra bírjam az autópálya kezelő szakembereit – fogalmazza meg mindannyiuk egységes álláspontját Mészáros Lőrinc.

Természetesen megkérdeztük az Állami Autópálya Kezelő Zrt-t is, ahol Horváth Róbert üzemeltetési igazgató a november 8-iki bejárás előtt türelmet kért. Érdemben a helyszíni találkozó után fognak nyilatkozni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!