2010.11.09. 07:33
Becsapták a termékbemutatón? Van megoldás!
Rengeteg fogyasztóvédelmi panasz érkezik a hatósághoz a termékbemutatók kapcsán: sokan elhiszik, hogy csodatermékeket árulnak, és később csalódnak.
Egyre több fogyasztó keresi meg a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot (NFH) termékbemutatóval kapcsolatos kérdéssel, panasszal - derült ki a hatóság legfrissebb regionális ellenőrzéséből. Csak idén például közel kétszázan fordultak hozzájuk segítségért a témában. A legtöbben azt szerették volna megtudni, hogyan állhatnának el attól a szerződéstől, amelyet egy hirtelen döntéstől vezérelve kötöttek a termékbemutatókon.
- Sokan csak másnap döbbennek rá, milyen előnytelen üzletet kötöttek, ezért nem árt tudniuk azt, amit a termékbemutatókon nem közölnek velük:
- A vevőt a szerződéskötés napjától, illetve a termék átvételének napjától számított 8 munkanapon belül, indokolás nélkül, a termék teljes egészében történő visszaszolgáltatása mellett, megilleti a szerződéstől való elállási jog - hangsúlyozta Schneider Istvánné, a hatóság munkatársa. Ez a legfontosabb törvény, amibe a pórul járt vásárlók kapaszkodhatnak.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a tapasztaltak alapján vizsgálati programjába illesztette az idei évben is az árubemutatók vizsgálatát.
- Felügyelőségünkhöz beérkezett kérelmek jelentős része az elállási jog érvényesítésével volt kapcsolatos. A legtöbb probléma abból adódott, hogy a kérelmezők nem tudták érvényesíteni ezt az alapvető jogukat az eladóval szemben - árulta el a fogyasztóvédő.
Nagy számban fordult elő, hogy a befizetett összeget, előleget, foglalót, nem fizették vissza a vállalkozók a kérelmezőknek. Volt olyan vállalkozás, aki elállás esetén a vételár negyedének megfizetését követelte bánatpénz jogcímen. Egyre gyakrabban fordulnak a fogyasztók azzal a problémával is a felügyelőséghez, hogy a megvásárolt termékek nem rendelkeznek azokkal a tulajdonságokkal, amikről a termékbemutatókon tájékoztatták őket.
Az ellenőrzéseink során kiderült: a vállalkozások több mint fele nem tudta igazolni a termékre vonatkozó mindig pozitív, erősen túlzó állításait. Ezekben az ügyekben a hatóság megállapítja a tisztességtelen kereskedelmi magatartást - tette hozzá a fogyasztóvédő.