Mezőfalvi per - Elkerülhették volna az ütközést?

DH - Jövőre folytatódik a két éve Mezőfalván történt, egy ember halálával járó közlekedési baleset tárgyalása. Sok dolog letisztult, de még további bizonyítás lesz.

Pekarek János


A láthatóság kérdését tárgyalták legtovább csütörtökön a székesfehérvári Városi Bíróságon a Mezőfalván, 2008. szeptember 5-én este fél hétkor történt autós-motoros ütközés ügyében,  amelynek egy tizennégy éves lány, a motor utasa lett az áldozata.
Mint többször megírtuk, a per elsőrendű vádlottja, C. J. kamionsofőr éppen háza gépkocsibehajtójára akart befordulni Mazdájával, amikor egy motorkerékpár jobbról nagy sebességgel belerohant. A motor utasai átrepültek az autó fölött. A baleset után összegyűlt tömeg (a roma motorosok hozzátartozói) csak a kiérkező rendőrök határozott fellépésének köszönhetően nem lincselték meg az autóst és családját. A garázdaság ügyében már felfüggesztett szabadságvesztéseket és pénzbüntetéseket szabott ki a bíróság.
Most az ütközés körülményeit vizsgálják: az autós sértette meg a KRESZ balrakanyarodási előírásait, vagy a motoros haladt túl gyorsan és kivilágítatlanul?

A tanúk és a szakértők kijelentései szerint az utóbbi tűnik valószínűnek. E. I. Yamaha típusú, nem közúti forgalomra felszerelt motorját jogosítvány nélkül vezette. És rendszám nélkül. És világítás nélkül. És bukósisak nélkül. A műszaki szakértő számításai szerint az autó kanyarodásának megkezdésekor, vagyis 3,6 másodperccel a baleset előtt még legalább nyolcvan kilométeres óránkénti sebességgel. Ha csak ötvenöt kilométerrel megy, akkor egyszerű gázelvétellel is elkerülheti az összeütközést. Ehelyett ösztönösen reagált  - ösztönösen rosszul. Egyszerre kezdett fékezni és saját menetirányához képest jobbra, az útpadka felé húzódni: így a karambol elkerülhetetlenné vált.


A tanúk és a szakértő sem láttak világítást, lámpát, izzófoglalatot vagy égőmaradványt sem a motoron, sem a baleset helyszínén. Magát a motort már nem lehet újra megvizsgálni, mert hosszú, bürokratikus huzavona után, amelyről a bíróság csak későn értesült, a gépet bezúzták...
Márpedig, ha a baleset előtt 3,6 másodperccel az autós látja, hogy közeledik egy motorkerékpár, lehetősége lett volna megállni és megvárni, amíg elmegy. Kora este volt, a Nap a motoros mögötti égbolton, alacsonyan állt, az út mellett dús bokrok  alkottak falat: a kontraszt-hatás nem alakulhatott ki. A bíróság hosszan vizsgálta azt is, hogy a bokrok útra belógó ágait mikor és ki vágatta le: ez még nem derült ki egyértelműen.
Az igazságügyi orvosszakértők viszont a műszaki szakértővel teljes mértékben egybehangzóan és határozottan állították, hogy a 14 éves lány, a motor utasának túlélési esélyeit  jelentős mértékben javította volna, ha bukósisakot visel. Halálát súlyos agyzúzódás okozta a baleset utáni nap hajnalán a fehérvári kórházban.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!