2010.02.25. 03:57
Termékbemutatók: Drága áron silány árut - a blöff nagymestereitől
Dunaújváros - Termékbemutatók, utazással egybekötött árubemutatók - az esetek többségében sajnos átverés áldozatai lesznek a jóhiszemű vásárlók.
- Főként a jóhiszemű időseket tévesztik meg a termékbemutatókon - mondta el dr. Somogyi István, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Közép-Dunántúli Regionális Felügyelőségének igazgatója, akit egy konkrét eset apropóján kerestünk meg, de sok általános tapasztalatot is megosztott velünk.
Tavaly húsz ellenőrzést végeztek árubemutatókon. Az esetek háromnegyedénél találkoztak visszásságokkal.
Ezeken a bemutatókon a szokatlanul előzékeny előadók a pszichológiai trükkök egész tárházát vonultatják fel, hogy meggyőzzék a jelenlévőket, a termék, amit árulnak már-már nélkülözhetetlen számukra. Főként egészségügyi termékekről (masszázsfotel, matrac, más esetekben főzőedény) van szó.
A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlathoz tartozik, hogy az esetek nagy részében nem tájékoztatják a vásárlókat az elállási jogról. Somogyi István szerint több esetben a megkötött szerződések is kifogásolhatóak.
Az erőszakos viselkedés sem elfogadható ez is a tisztességtelen kereskedelmi magatartás része. Csakúgy, mint az, ha hamis tájékoztatást adnak az igencsak drága áruról.
A vizsgált húszból tizenhat esetben bírságot szabtak ki, összesen 1 millió 765 ezer forint értékben. Ez is mutatja a bemutatókon elkövetett szabályszegések gyakoriságát - tette hozzá Somogyi István.