Bulvár

2015.05.04. 13:18

Amerikai mesterlövész: farkasok, bárányok, őrző-védő kutyák, egy igaz történet

Vajon sorsszerű véget ért-e a hős, a példakép, aki Irakban bizonyítottan legalább 160 ellenséges katonával végzett?

Szabó Zoltán

A mesterlövész, Chris Kyle életét ugyanis egy veterán mesterlövész, bizonyos Eddie Ray Routh oltotta ki egy amerikai lőtéren, utólag azzal magyarázva tettét, hogy poszttraumás stressz-rendellenességben szenvedett. A bíróság azonban nem nagyon hitt neki, mert életfogytiglani börtönre ítélte. Ez lett az amerikai mesterlövész, és az azonos című film vége, amelyet elég szép sikerrel vetítettek-vetítenek a mozikban.

Chris Kyle-t, a mesterlövészt Bradley Cooper alakítja a filmben, hitelesen. Oscarra is jelölték, de a díjat végül nem ő kapta meg
Fotó: mowienet

Olyannyira, hogy minden bizonnyal ez lesz az öregkorára egyre jobb rendezővé érett Clint Eastwood legtöbb bevételt hozó munkája. Az Amerikai mesterlövész igaz történeten alapul, a főszereplője valós személy, aki bizonyítottan legalább 160 ellenséges katonával végzett az iraki háborúban. Amit látunk, az némileg eltér Eastwood korábbi, ráérősebb, lassúbb stílusú filmjeitől. Ebben gyakran közeli, ideges kézikamerázását is látunk, stílusában A sólyom végveszélyben című darabot is megidézi, de leginkább főleg témája és morális kérdésfelvetése miatt A bombák földjén juthat eszünkbe róla. A mester persze nem utánoz, legutóbbi filmjére is jellemző az a kimunkált tudás, gondosság és pontosság, ami a korábbiakra. Izgalomban és lelkiismereti kérdésekben sincs hiány, példaként említhető a bombát cipelő, merényletre készülő kisfiú kemény jelenete. A színészi játék is kifejezetten erős. Bradley Cooper (Chris Kyle) sokat gyúrt a szerep kedvéért, és szerencsére ezúttal nem előnyös külsejére, hanem karakterábrázoló képességére építenek. Sikerrel, mert jelölték a legjobb férfi főszereplő Oscar-díjára. Más kérdés, hogy nem kapta meg, és a film a hat jelölésből mindössze egyet váltott be, a legjobb hangvágásét.

Pedig nincs különösebb baj vele, a háborús részek és a családi jelenetek is jó ütemben feleselnek egymásra, érzékeltetve azt, hogy a mesterlövész otthon sem tud szabadulni iraki hivatása emlékétől, szorításából. Kétségtelen, hogy a történet nem ás túl mélyre, ám a közönségsikerhez képest némely kritikus fanyalgását túlzásnak és igazságtalannak érzem. Az tény, hogy Kyle nem volt filozófikus bonyolultságú lélek, akire gyerekként nyilván hatott az, hogy apja szerint a világ háromféle embertípusból áll: farkasokból, bárányokból és őrző-védő ebekből. Utóbbiaknak az a dolguk, hogy a bárányokat megvédjék a farkasoktól. Azt sem vélem leegyszerűsítésnek, hogy mekkora hatással volt rá az ikertornyok ledőlése. Mint tudjuk, a szeptember 11-i merénylet alapjában véve változtatta meg az amerikaiak mentalitását, gondolkodását. Ezzel együtt Kyle nem ostoba ember, tudja kezelni a háborúban átélt borzalmakat. Más kérdés, hogy az ellenfél, az iraki mesterlövész szerepeltetése kissé erőltetett fordulat, főleg dramaturgiai okai vannak. Úgy vélem, az Amerikai mesterlövész nincs tele hamis pátosszal, inkább keserű film, amelynek a végére egy amerikai gyilkosság tesz pontot. Profin megcsinált mozi, ami idén kevés volt az Oscarhoz.

 



Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!