Lóerő

2013.01.10. 15:12

Óvják az autóritkaságokat

A veterán autókat csak a legritkább esetben veszik elő a csapadékos őszi, téli hónapokban. Ilyenkor tulajdonosaik biztonságba helyezik különleges, ritka járműveiket.

Miskei Anita

Kerkuska Csaba, a Pázmándi Nosztalgia-Jármű Egyesület elnöke több féltett kincs birtokosa, az egyik a   Renault CV4 (Fotó: Pati-Nagy Bence)

Sokan sokféle hobbinak hódolnak. Az egyik különleges kaszt éppen a veterán autósoké, akik a   ritka, szép korban járó  járművek szerelmeseiként télen a csapadéktól, hidegtől is megóvják járműveiket. Kerkuska Csaba, a Pázmándi Nosztalgia-Jármű Egyesület elnöke   - ma már három ritkaság tulajdonosaként - egy korábban gazdasági épületként szolgáló egységet alakított biztonságos, száraz téli garázzsá autói számára.  -  Egy télen zárható, közel ötven  négyzetméteres helyiségben parkolnak az autók, ez azonban nyáron a közösségi élet színtere is egyben  mondta Kerkuska Csaba. Megjegyezte, a  lehető legjobb az lenne, ha az autókat egy 12-15 Celsius-fokos állandó hőmérsékletű garázsban tárolnák az oldtimerek gazdái telente, ezt azonban kevesen engedhetik meg maguknak.

- Ebben a helyiségben száraz hideg van, így nem korrodálódnak a járművek. Sokan arra is odafigyelnek, hogy felpakolják autóikat, hiszen a veterán autók nagy többségén diagonál gumiabroncsok vannak, s ezek képesek deformálódni. Én egy egyszerűbb megoldást választok, ha tehetem, meg-megmozgatom az autókat. Ha igazán száraz, hideg tél van, akár egy-egy kört is teszek velük a településen, ha azonban ilyen csapadékos, mint a mostani, akkor csak helyben mozgatom meg őket egy kicsit, de ezt nap mint nap megteszem. Mindemellett az akkumlátorokat is kiszereltem az autókból, s azokat meleg helyen tárolom - mondta  Kerkuska Csaba, aki egy Skoda Felícia, egy 1969-es MG Midget és ma már egy 1955-ös Renault CV4 tulajdonosa is egyben.

Azt is hozzátette, fagyállóval tölti fel a járgányokat, bár ebben megoszlik a veteránok kedvelőinek véleménye. Így azonban  tette hozzá a Pázmándi Nosztalgia-Jármű Egyesület elnöke  bármikor hadra foghatók a járgányok. Igaz, ebben az időben nem veszi elő őket. Már csak azért sem, mert például a Renault-on még az első, eredeti gumiabroncsok feszülnek. S azokat a KPM sem  nézte volna jó szemmel a vizsgán...Persze mindenki más praktikákkal őrzi meg télen autója állapotát - tette hozzá. Elmondta, maga is ponyvával védi a járműveket például a portól még a garázsban is, de a szellőztetésről sosem feledkezik meg.

Fontos, hogy nem szabad például fóliába kötve dunsztba zárni az autókat, különösen nem a veterán darabokat. Korábban találkozott olyan tulajdonossal, aki egyetlen tél alatt tette tönkre azzal autóját, hogy az udvaron fóliába csomagolva védte a csapadéktól, esőtől, hótól. Abban azonban a pára lecsapódott, s az autó kívül rohadni, belül pedig penészesedni kezdett.  Így a korábban kincset érő autóból végül csak donor maradt, azaz a még használható darabjai egy másik  autóban keltek életre - tette hozzá Kerkuska Csaba.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!