2013.01.10. 15:12
Óvják az autóritkaságokat
A veterán autókat csak a legritkább esetben veszik elő a csapadékos őszi, téli hónapokban. Ilyenkor tulajdonosaik biztonságba helyezik különleges, ritka járműveiket.
Kerkuska Csaba, a Pázmándi Nosztalgia-Jármű Egyesület elnöke több féltett kincs birtokosa, az egyik a Renault CV4 (Fotó: Pati-Nagy Bence)
Sokan sokféle hobbinak hódolnak. Az egyik különleges kaszt éppen a veterán autósoké, akik a ritka, szép korban járó járművek szerelmeseiként télen a csapadéktól, hidegtől is megóvják járműveiket. Kerkuska Csaba, a Pázmándi Nosztalgia-Jármű Egyesület elnöke - ma már három ritkaság tulajdonosaként - egy korábban gazdasági épületként szolgáló egységet alakított biztonságos, száraz téli garázzsá autói számára. - Egy télen zárható, közel ötven négyzetméteres helyiségben parkolnak az autók, ez azonban nyáron a közösségi élet színtere is egyben mondta Kerkuska Csaba. Megjegyezte, a lehető legjobb az lenne, ha az autókat egy 12-15 Celsius-fokos állandó hőmérsékletű garázsban tárolnák az oldtimerek gazdái telente, ezt azonban kevesen engedhetik meg maguknak.
- Ebben a helyiségben száraz hideg van, így nem korrodálódnak a járművek. Sokan arra is odafigyelnek, hogy felpakolják autóikat, hiszen a veterán autók nagy többségén diagonál gumiabroncsok vannak, s ezek képesek deformálódni. Én egy egyszerűbb megoldást választok, ha tehetem, meg-megmozgatom az autókat. Ha igazán száraz, hideg tél van, akár egy-egy kört is teszek velük a településen, ha azonban ilyen csapadékos, mint a mostani, akkor csak helyben mozgatom meg őket egy kicsit, de ezt nap mint nap megteszem. Mindemellett az akkumlátorokat is kiszereltem az autókból, s azokat meleg helyen tárolom - mondta Kerkuska Csaba, aki egy Skoda Felícia, egy 1969-es MG Midget és ma már egy 1955-ös Renault CV4 tulajdonosa is egyben.
Azt is hozzátette, fagyállóval tölti fel a járgányokat, bár ebben megoszlik a veteránok kedvelőinek véleménye. Így azonban tette hozzá a Pázmándi Nosztalgia-Jármű Egyesület elnöke bármikor hadra foghatók a járgányok. Igaz, ebben az időben nem veszi elő őket. Már csak azért sem, mert például a Renault-on még az első, eredeti gumiabroncsok feszülnek. S azokat a KPM sem nézte volna jó szemmel a vizsgán...Persze mindenki más praktikákkal őrzi meg télen autója állapotát - tette hozzá. Elmondta, maga is ponyvával védi a járműveket például a portól még a garázsban is, de a szellőztetésről sosem feledkezik meg.
Fontos, hogy nem szabad például fóliába kötve dunsztba zárni az autókat, különösen nem a veterán darabokat. Korábban találkozott olyan tulajdonossal, aki egyetlen tél alatt tette tönkre azzal autóját, hogy az udvaron fóliába csomagolva védte a csapadéktól, esőtől, hótól. Abban azonban a pára lecsapódott, s az autó kívül rohadni, belül pedig penészesedni kezdett. Így a korábban kincset érő autóból végül csak donor maradt, azaz a még használható darabjai egy másik autóban keltek életre - tette hozzá Kerkuska Csaba.