Kajári Gyula

2020.05.09. 19:00

A hit ereje

Szente Tünde

Az 1970-es években a Kossuth Lajos utca 11. szám első emelet 3. lakásában élt Kajári Gyula festő- és grafikusművész, aki Dunaújvárosból utazott fel Budapestre, hogy átvegye 1975-ben a Munkácsy-díjat. (A krónikás így rakja össze pontosan vagy pontatlanul, az itt-ott fellelhető információkat, majd folytatja a gyűjtést az őt érdeklő személyről, avagy témáról, majd elnézést kér, ha téved.)

A művész életrajzi adatait Béres Dezső gyűjtötte egybe, e szerint Kajári Gyula 1926. december 28-án Ősiben született. Élete gyötrelmes gyerekkori élményekkel indult, apját nem ismerte, mosónő anyja kilencéves fiát menhelyre adta. A sivár élet, az árvaság gyötrelmei mellé műtétek sorát kellett elszenvednie egy balesete miatt. A székesfehérvári, pesti, veszprémi kórházakban igyekeztek segíteni rajta. Bruckner Róza veszprémi ápolónő figyelt fel a betegágyban rajzolgató fiú tehetségére, és egyengette az útját a művészi pálya felé: 1941-ben vésnöktanonc lett a Herendi Porcelángyárban, Miháltz Pál festőművész tanítványaként 1948-tól az Iparművészeti Főiskolán tanult.

Grafikusi diplomát kapott 1953-ban a Magyar Képzőművészeti Főiskolán, ahol Ék Sándor és Konecsni György tanítványa volt. A következő évben a hódmezővásárhelyi Majolikagyár tervezője lett. A hatvanas évektől gyakran járta a tanyavilágot, közelről figyelte meg a sors­váltást megélő parasztemberek életét. Az ipari táj ábrázolása 1966-tól jelent meg művészetében, 1971-ben Dunaújvárosban telepedett le, ahol önálló kiállítást is rendezett.

Nyolc éven át minden télen visszatért a kecskeméti művésztelepre egy kis „vérfrissítésre”

Szuromi Pál azt írja róla, hogy a kecskeméti művésztelepre nyolc éven át minden télen visszatért, ahol tematikai, gondolati érdeklődése is jótékonyan kibővült, mivel a paraszti világ képzetei mellé az irodalmi, történelmi sugallatú portré- és látomássorozatok is odakerültek. Ám menet közben máris egy frissebb, füstösebb és dinamikusabb település felé szimatolt, nevezetesen Dunaújváros felé. S az a Kajári Gyula, aki már tisztesen kirajzolta, kiszenvedte magából a paraszti sorsok lélek­ölő keserveit, most a fiatalabb, életerősebb munkásfigurák megidézésébe vágott bele. 1979-től pedig már a csendes, historikus hangulatú Sümegen élt.

Kajári Gyula levelezései közelebb hozzák gondolkodásmódját: „A múltkor sokat meditáltunk azon, … hogy a rajzaimon miért fordulnak elő olyan nagy számban az idézetek, az ajánlások. Ez nem új dolog a nap alatt. A kínai és japán művészetben ez általános szokás, hagyomány volt. Az európai művészetben, a középkorban szintén. Mindezt a hit ereje sugallta. Az írás és a festmény összhangban volt! … Rájöttem, az írás híd a néző és a rajzaim között, így jobban megértik. Ráadásul az embereket ez is nagyon érdekli.”

Az 1995. május 8-án elhunyt művész több mint 3000 darabból álló hagyatékát özvegye, Királyhegyi Ottília Várpalotának adományozta 2018 decemberében, azzal a kéréssel, hogy állítsák ki, őrizzék és tegyék kutathatóvá az alkotásokat. Előző évben „Szénnel írt történelem” című kiállítással tisztelegtek munkássága előtt, születésének 90. évfordulóján, Sümegen.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában