Szomorú adatok

2022.04.11. 11:30

Az elmúlt ötven évben sok tragikus vasúti baleset történt

Április 5-én, Mindszent településen egy kisteherautó a sínekre hajtott, ahol a Szentesről Hódmezővásárhelyre tartó motorvonattal ütközött. A vonat az ütközés erejétől kisiklott és az árokba borult. A balesetben öt ember a helyszínen meghalt és több mint tíz megsérült. Hasonló tragédiák sajnos történtek Magyarországon ezt megelőzően is, sokan veszítették életüket ilyen jellegű balesetekben az elmúlt ötven évben.

Brousil Csaba

Több ember meghalt egy vonatbalesetben Mindszentnél

Fotó: Rosta Tibor

1973. január 30-án, délután, ködös, borús időben a 9. számú Volán Vállalat Kecskemét–Helvécia vonalon közlekedő autóbusza 58 utassal haladt át a Fülöpszállás–Kecskemét vasútvonal Korhánközi úti, biztosítás nélküli vasúti átjárójában. Az autóbusz-vezető nem észlelte a Kecskemét alsó állomás felé haladó szerelvényt, ráhajtott a sínekre. Az érkező vonat kettészakította a buszt, a roncsokat 40-50 méter hosszan tolta maga előtt. A szerencsétlenségnek összesen 37 halálos áldozata volt. 11-en súlyosan, 9-en könnyebben sérültek meg. A bíróság 1973. július 14-én bűnösnek mondta ki Cs. J. hivatásos gépjárművezetőt, a busz sofőrjét halálos közúti tömeges baleset gondatlan okozásának bűntettében, ezért hatévi szabadságvesztésre ítélte, és hat évre eltiltotta a járművezetéstől – írta a hirosveny.hu portál a baleset 40 éves évfordulóján. 

A mindszenti baleset: a vonat az ütközés erejétől kisiklott és az árokba borult. A balesetben öt ember a helyszínen meghalt és több mint tíz megsérült Fotó: MTI

 

Nyolc évet kapott 
1979. december 3-án Lökösházánál történt hasonló vasúti baleset. Lökösháza–Elek között közlekedett a Volán autóbusza. Kétegyháza és Lökösháza között a vasúti átjáróban működött a fénysorompó, piros jelzést mutatott, ezt az autóbusz vezetője figyelmen kívül hagyta, és mintegy 40 kilométer per órás sebességgel ráhajtott a sínekre. A síneken szabályosan közlekedő motorvonatból és három vasúti kocsiból álló szerelvény a vészfékezés ellenére sem tudott megállni, belerohant az autóbusz hátsó részébe. A balesetben 11 ember életét vesztette, 31-en pedig megsérültek. A bíróság a buszvezetőt nyolc év szabadságvesztésre ítélte, és a járművezetéstől örökre eltiltotta. 
 

A sofőr is meghalt 
1980. július elsején este 20 óra 55 perckor Siófokon a Darnai téri – fénysorompóval ellátott – vasúti átjáróban egy szerelvény nélküli dízelmozdony összeütközött a 13. sz. Volán Vállalat autóbuszával, amely helyi járatként közlekedett Siófokon. A baleset következtében tizenheten a helyszínen, ketten pedig a kórházba szállítás után meghaltak. A mentők tizenkét személyt szállítottak kórházba, súlyos, illetve életveszélyes állapotban – írta 1980. július 2-án a Petőfi Népe című újság. A halálos áldozatok között volt az autóbusz vezetője is. A későbbi vizsgálatok kimondták, hogy az autóbusz kifogástalan műszaki állapotban volt, a fénysorompó működött. A vizsgálat a Volán felelősségét állapította meg, amiért nem cserélte le idejében a busz sofőrjét, akinek pillanatnyi figyelemkihagyása vezethetett a tragédiához.

 Hiába adott gázt 
Rengetegen utaztak 1981. november 30-án délelőtt fél tízkor azon a buszon, amely Hatvanból Balassagyarmatra ment. A Nógrád megyei Mohora községben a vasúti átjárónál a fénysorompó vörösen villogott. A buszvezető ezt nem vette észre, és ráhajtott a sínekre. Az utolsó pillanatban mégis meglátta a tilos jelzést, de ebben a pillanatban észrevette a közeledő dízelmozdonyt is. Ekkor már a síneken volt. A buszvezető gázt adott, de a túlterhelt busz nem gyorsult fel annyira, hogy le tudjon menekülni a sínekről. Az ütközést nem lehetett elkerülni. A busz szétszakadt, az utasok kizuhantak. A balesetben 17-en meghaltak, 53-an megsérültek – írta az origo.hu az esetet feldolgozó, harminc évvel az után íródott cikkében. 
A megyei eset 
„Székesfehérvár külterületén a Szárazrét megállónál a Komárom felől jövő menetrendszerű nemzetközi gyors­vonat csütörtökön 11.55-kor összeütközött a Volán 14. sz. Vállalatának a város helyi forgalmában közlekedő 37-es járatszámú csuklós autóbuszával. A baleset következtében – az eddigi megállapítás szerint 16 személy – 8 felnőtt és 8 gyermek – a helyszínen életét vesztette. Két súlyos és négy könnyű sérültet a mentők a székesfehérvári kórházba szállítottak. A halottak személyazonosságának megállapítását a rendőrség folytatja. Az ütközés következtében a mozdony kisiklott. A roncsok eltávolítása folyamatban van. A rendőrség szakértők bevonásával a baleset körülményeinek vizsgálatát megkezdte” – írta 1982. szeptember 10-én a Dunaújvárosi Hírlap. A vizsgálat az autóbusz vezetőjét tette felelőssé a balesetért, aki figyelési kötelezettségét elmulasztva hajtott át a vonat előtt. Őt a bíróság hat év fogházban letöltendő szabadságvesztésre, és járművezetéstől való örökös eltiltásra ítélte. 

Sokan életveszélyes állapotban kerültek kórházba Fotó: Fortepan

A járvány életeket mentett 
A pörbölyi tragédia egy 1993. február 12-én történt súlyos baleset volt. A pörbölyi iskolásokat Bátaszékre szállító Gemenc volános iskolabusz a nyékipusztai vasúti átjárónál ráhajtott a vasúti sínekre, ahol nagy sebességgel bele­rohant az épp késésben lévő, gyorsan haladó vonat. A szerencsétlenség során az autóbuszban 12 ember: 11 gyermek és az autóbusz vezetője meghalt, a többi 18 gyermek is megsérült. A vasúti átjáróban a fénysorompó nem működött, mert ellopták belőle az akkumulátort. Az iskolabusz szokásosan hatvan gyereket szállított, de az éppen tartó influenzajárvány miatt sokan aznap nem mentek iskolába, így a buszra sem szálltak fel. A baleset utáni vizsgálat a buszsofőr és a vonat vezetőjének felelősségét egyaránt megállapította, utóbbi három év börtönt is kapott. A baleset hatására Pörbölyön önálló általános iskolát alapítottak, hogy ez soha többé ne ismétlődhessen meg. 
 

Német turisták tragédiája 
2003. május 8-án a reggeli órákban egy, német turistákat szállító busz hajtott a sínekre a tiltó jelzés ellenére Siófokon, a darnai téri vasúti átjáróban. A fővárosból Nagykanizsára tartó gyorsvonat 100 km/h-ás sebességgel haladt, a mozdonyvezető látta a buszt a síneken, hangjelzést adott és vészfékezésbe kezdett, de sajnos a manőver már nem sikerülhetett, belerohant az autóbuszba, amely kettészakadt. A 38 utasból 33-an életüket vesztették. A balesetért a buszvezető volt a hibás, hiszen tilos jelzés mellett hajtott a sínekre. A mozdonyvezető sérülésekkel ugyan, de túlélte az esetet, nem volt hibáztatható, mindent megtett, amit tehetett. A tragédiát követően a MÁV félsorompókat helyezett üzembe az átjáróban. (Forrás: Wikipédia, Origo, Dunaújvárosi Hírlap) 
 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában