alacsonyabb kártyapótlási díj

2018.01.08. 08:00

Változások jönnek a kártyabirtokosok számára

Január 13-tól több jelentős változtatás is életbe lép, jó hír például, hogy kártyalopás esetén a korábbi 45 ezer forint helyett már csak 15 ezer forintig kell a tulajdonosnak viselnie a kárt.

DH

A kártyás fizetések hetven százaléka már érintéses módszerrel történik Fotó: Ady Géza

Nem ez azonban az egyetlen komoly módosítás. Az összes kártyás fizetés 70 százaléka a tavalyi harmadik negyedévben már érintéses módszerrel történt, amitől sokan biztonsági okokból idegenkednek.

Sokakat érintő megnyugtató tény azonban – írja azenpenzem.hu – hogy január 13-ától a kártya ellopását, eltűnését, bármikor díj-, költség- vagy egyéb fizetési kötelezettségtől mentesen lehet bejelenteni. Ugyanez vonatkozik a letiltás feloldására is. Ez azonban csak elsőre tűnhet annyira jónak: valójában ugyanis a költségmentesség csak magára a bejelentésre vonatkozik, a letiltási díj marad, sőt még nőhet is.

A kártyapótlás díja viszont alacsonyabb lesz, a bankok ugyanis legfeljebb a pótlással összefüggésben ténylegesen és közvetlenül felmerülő költséget számíthatják fel. A portál szerint ez azt jelenti, hogy például az OTP-nél „az igényesebb (Mastercard standard, Visa classic) kártyák” pótlásáért a mostani 3629 forint helyett már ezer forintnál is kevesebbet kell majd fizetni. A letiltási díj viszont ugyanekkor 6,1 ezer forint fölé emelkedik.

Az új szabályokkal bővítik azon esetek körét, amikor az elveszett vagy ellopott kártya miatti károkból egyetlen fillért sem terhelhetnek az ügyfelekre.

A kártyás fizetések hetven százaléka már érintéses módszerrel történik
Fotó: Ady Géza

Kedvező viszont, hogy a kártya, illetve például az ahhoz tartozó PIN-kód ügyfél részére megküldésével összefüggő kockázat ezentúl a bankot terheli.

Ehhez kapcsolódik az a módosítás, amely szerint a kártyatiltást megelőzően keletkezett kárt az eddigi 45 ezer forint helyett csak 15 forintig kell a tulajdonosnak viselnie.

Ez alól ráadásul még mentesülhet is, amennyiben a lopást a használat előtt nem észlelhette, a bank hibázott vagy nem biztosította megfelelően a letiltás lehetőségét, illetve ha laza a hitelesítés. Utóbbi eset akkor fordulhat elő, ha például egyes netes kereskedők nem fogadják el az úgynevezett erős ügyfél-hitelesítést (ez legalább két olyan, csak az ügyfél által ismert azonosítót jelent, amelyek közül az egyik feltörése nem befolyásolja a többi megbízhatóságát.)

A zárolás szabályai is módosulnak (a zárolt számláról nem tűnik el a pénz, viszont hozzáférni sem lehet). Az új szabály szerint azokban az esetekben, amikor a megbízás pontos összege a fizető fél számára még nem ismert (például nem tudjuk, mennyi lesz a fogyasztásunk a hotelben), a szolgáltató csak akkor foglalhat le pénzt, ha jóváhagytuk a zárolni kívánt összeget.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában