nem árt tudni

2020.01.17. 14:00

Környezetvédelmi okból nőtt a benzin bioetanol-tartalma

Januártól nőtt az üzemanyagok biológiai eredetű összetevőinek az aránya, így hazánk is csatlakozott a környezetbarát E10-es üzemanyagot használó államokhoz. Nagy a bizonytalanság, a legtöbben nem tudják, mit takar az elnevezés, főleg, hogy lesz-e következménye, ha ebből az üzemanyagból tankolnak.

Balla Tibor

Fotó: ZSEDROVITS ENIKO

A 95-ös oktánszámú benzin bioeta­nol-részaránya egy kormányrendelet szerint legalább 6,1 százalék lett ez év január 1-jétől, a dízelhez kevert biodízel minimális részaránya 6,4 százalékról 8,2 százalékra nőtt – közölte a közelmúltban az MTI.

Aki félti az autóját, prémium üzemanyagot tankoljon

Grád Ottó, a Magyar Ásvány­olaj Szövetség főtitkára elmondta, a 95-ös benzint E10-es matrica jelzi az eddigi E5-ös helyett. A magasabb bioetanol-tartalom azon országokban, ahol már bevezették, az eddigi tapasztalatok szerint nem okozott műszaki problémát – hangsúlyozta a főtitkár, hozzátéve, hogy esetleg régi típusú gépkocsiknál szükség lehet a járműre vonatkozó előírások ellenőrzésére.

A Magyar Autóklub tájékoztatása alapján eddig Finnországban, Franciaországban, Németországban és Belgiumban használták az E10 üzemanyagot. Az autóklub szerint bizonyos régebbi autótípusoknál ez az új üzemanyag károsíthatja a motort. Tájékozódni például az Európai Autógyártók Szövetsége által közzétett angol nyelvű oldalon lehet, de lapunk talált már magyar nyelvű weboldalt is.

A prémium kategóriás üzemanyagok összetétele nem változott meg

Máté Márton, az Autó Máté Kft. cégcsoport alapítója és ügyvezetője azon a véleményen van, hogy a környezetvédelemért kinek-kinek a maga területén tennie kell. A közlekedés káros környezeti hatásait hivatott csökkenteni a bioetanol-tartalom növekedése. Mint mondta, a megemelt etanoltartalom a mindennapokban alig érezhető teljesítménycsökkenést és fogyasztásnövekedést okozhat. Mindemellett az autó bizonyos alkatrészeire másként hat, esetleges tömítetlenséget okozhat, esetleg bizonyos szűrők sem az elvárható módon működhetnek. Erről a jelenségről sokan sokfélét állítanak, de a szakember szerint valós tapasztalatokról még nem beszélhetünk, hiszen nem olyan régen vezették be. Viszont tény, hogy ezzel a kérdéssel foglalkozni kell. Különösen a régi autók esetében, azokat nem készítették fel erre, de lehet, hogy csak évek alatt károsodnak.

A kútoszlopon feltüntetik, milyen besorolású a benzin Fotó: Laczkó Izabella/Dunaújvárosi Hírlap

Molnár Géza, a Super Mol kút üzemeltetője azt tapasztalja, hogy az emberek azt tudják, hogy az üzemanyag változott, de a legtöbben azt sem tudják, hogy eddig is volt kötelező bioetanol-tartalma, pláne, hogy most öt és tíz százalék közötti. Ő a saját tapasztalatából annyit bizonyosan tud, hogy rosszabb lett az üzemanyag eltarthatósága, de hogy mennyire, arra ő sem tudott választ adni, hiszen a kúton a tartályban maximum három napot áll az üzemanyag. Azt látja a kúton, hogy nagy a bizonytalanság, a kétkedők pánikolnak, és vannak, akik beletörődtek, hogy ez a szabályozás, ez van.

A szervizekben egyelőre még nincs konkrét tapasztalat

Sokakat érdekel az is, hogy a benzines kisgépekkel mi lesz. Ezekre igen rossz hatással van az új összetételű üzemanyag, mert megtámadja a gumialkatrészeket. Már az elmúlt években is gyakrabban jelentkeztek ilyen problémákkal a kisgéphasználók, de mivel az etanoltartalom az eddigi duplájára nőtt, így várhatóan még gyakrabban lesznek ilyen gondok. Azt javasolják, amikor hosszabb ideig nem használjuk a gépet, öntsük ki az üzemanyagot a tartályból, és járassuk addig a motort, amíg az összes benzin el nem fogy abból.

A Magyar Autóklub szerint a hazai legnépszerűbb autók közül a Fordoknál az E10 üzemanyag használható az 1992 óta Európában értékesített valamennyi benzinmotorral működő modellbe, kivéve a Ford Mondeo 1.8 SCI 2003 és 2007 között gyártott modelljeit. Az Opel-Vauxhall autóknál az E10 benzin használata engedélyezett minden benzinmotorral rendelkező Opel-Vauxhall járműben, kivéve a 2.2 literes közvetlen befecskendezésű benzinmotorral rendelkező egyes Vectra, Signum, Zafira modelleket. A Suzukinál az E10 benzint engedélyezték az összes jelenlegi benzinmotoros gyártású modellben. Régebbi modellek esetén az autóklub szerint a használati útmutatóból kell tájékozódni. A Volkswagenekben néhány kivétellel használható az E10, ezek az első generációs FSI motorokkal szerelt modellek, amelyek az autóklub oldalán részletesen fel vannak sorolva. A Škodáknál az E10 engedélyezve van az összes benzines Škodához, kivéve a Felicia 1.3 literes OHV (40kW és 50kW) motorokat az 1994–2001 között vagy korábban gyártott Felicia modellekben.

A megkérdezettek mindegyike megjegyezte, a prémium üzemanyagok összetétele nem változott, így aki a magasabb etanoltartalom miatt ódzkodik az E10-es tankolásától, az ezzel töltheti meg járművét. Más kérdés, hogy ezek a „versenyüzemanyagok” kutaktól függően, de jelentősen – akár ötven forinttal is – drágábbak a „normál” E10-esnél.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!