Gazdaság

2017.01.31. 17:10

Kényelmes adóbevallásunk lehet

Az idei kényelmes adóbevallásnak ígérkezik: a cégünk, vagy a NAV intézheti helyettünk.

Pekarek János

Nem csak közeleg a személyi jövedelemadó bevallásának időszaka, hanem az első fontos határidő már le is járt: január 31-ig kellett nyilatkozniuk azoknak az adózóknak, akiknek 2016-ban csakis bejelentett munkahelyükről származott jövedelmük, és ezért azt kérték, hogy cégük készítse el jövedelemadó-bevallásukat.

Azonban azoknak sem kell aggódniuk, akik nem tették meg ezt a nyilatkozatot, mivel a Nemzeti Adó- és Vámhivatal közzétett ismertetője szerint idén először a NAV elkészíti bevallásunkat, kérés nélkül is, mégpedig a munkáltatónk, kifizetőnk által megadott adatok alapján.

Ebben a bevallásban az érvényben lévő törvények előírásai szerint számításba veszik majd a jövedelmünket terhelő adót, az év közben levont adóelőlegeket és figyelembe veszik a ránk érvényes kedvezményeket is.

Adóbevallás következik: lehet, hogy célszerű internetes ügyfélkaput nyitni az ellenőrzéshez
Fotó: Archív

A NAV által elkészített adóbevallást minden érintett megtekintheti 2017. március 15-e után saját ügyfélkapu-regisztrációjának felhasználásával. Mi több: az ügyfélkapun keresztül módosíthatja is az esetlegesen téves adatokat. Ha nincs ügyfélkapunk, akkor idén március 15-ig kérhetjük, hogy a NAV küldje meg nekünk az adóbevallás tervezetét. E kérésünket sms-ben, a NAV honlapján elérhető űrlapon, formanyomtatványon, levélben, az adóhivatal ügyfélszolgálatán személyesen vagy a NAV telefonos ügyfélszolgálatán keresztül juttathatjuk el az illetékesekhez.

A lehető legkényelmesebb dolgunk akkor van, ha egyetértünk a NAV által elkészített adóbevallás-tervezettel. Ekkor ugyanis (írd és mondd!) nem kell tennünk semmit: május 22-től a tervezet lesz az adóbevallásunk.

Ha nem értünk egyet a NAV tervezetével, akkor sincs túl bonyolult dolgunk: vagy az ügyfélkapu rendszerén keresztül, vagy postán kapott tervezet esetén külön adóbevallási űrlapon módosíthatjuk a tervezetben szereplő adatokat a NAV honlapjának vagy ügyfélszolgálatának segítségével.

Viszont, ha a NAV nem tud adóbevallás-tervezetet készíteni nekünk, mert a munkáltatók vagy kifizetők nem szolgáltattak ehhez adatokat, akkor nekünk magunknak kell elkészíteni az adóbevallást, mégpedig 2017. március 15-e után, az új online felületen, a WebNYK számítógépes program segítségével. Vagy: papíron is megtehetjük mindezt, úgyszintén a NAV honlapjáról letöltött, esetleg az ügyfélszolgálatokon igényelt űrlap segítségével.

Személyes megjegyzésem: a minap pár kérdés erejéig kerestem fel a NAV dunaújvárosi ügyfélszolgálatát - és minden esetleges korábbi tapasztalattal ellentétben gyors és kulturált kiszolgálásban volt részem... Már ez is nagy könnyebbség az adózásban!

További könnyítés, hogy nem csak a munkáltatónk járhat el helyettünk, hanem törvényes képviselőt vagy meghatalmazottat is kijelölhetünk az adóügyeink lebonyolítására. Ők kellő dokumentumok birtokában módosíthatják is helyettünk az adóbevallás-tervezetünket.

Újabb egyszerűsítés, hogy adónk kétszer egy százalékának felajánlásáról is rendelkezhetünk (2017. május 22-ig) elektronikusan is és postán is, akár az adóbevallás részeként, akár külön nyilatkozatban. Azonban ez a rendelkezésünk csak akkor lesz érvényes, ha adónkat befizettük és nincs adótartozásunk.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!