Gazdaság

2012.08.23. 04:30

Becsapták vásárláskor? Panaszkezelés a határokon át

Mór, Székesfehérvár - Külföldi vállalkozástól vásárolni ma még gyakran rizikós. Egy móri panaszosnak is csak hosszas utánajárás után sikerült hozzájutnia ahhoz, amit már korábban kifizetett...

S. Töttő Rita

Van úgy, hogy külföldi nyaraláskor elcsábul az ember, és vásárol vagy igénybe vesz egy szolgáltatást, ám nem azt kapja, amire számít. Az internetes vásárlások közt is egyre gyakoribb a külföldi vállalkozástól beszerzett termék. Ilyenkor, ha panasz merül fel, s nem sikerül megegyezni a külföldi kereskedővel -  márpedig gyakran így van ez -  csak egy esélye van a magyar fogyasztónak: az Európai Fogyasztói Központ Magyarországhoz fordul, amely megpróbál segíteni.

  Így volt ez annál a móri esetnél is, amikor a vásárló interneten rendelt az osztrák webkereskedőnél négy wc ülőkét, melyek árát banki átutalással fizette. A webáruház által jelzett szállítási határidőn belül azonban a termékek nem érkeztek meg, ezért a vásárló megpróbálta felvenni a kapcsolatot a vállalkozással.

-  Ez azonban sem e-mailen, sem telefonon keresztül nem sikerült, mivel a vállalkozás nem válaszolt a megkeresésekre  - emlékszik vissza az esetre Kriesch Attila, a központ magyarországi igazgatója. Ilyenkor lép be a képbe az Európai Fogyasztói Központ, amelynek feladata, hogy megkísérelje a közreműködést a határon átnyúló fogyasztói panaszok esetében.  

Egy a lényeg, hogy a fogyasztó és az érintett vállalkozás lakóhelye, illetve székhelye különböző országokban, de az unió valamely tagállamában, illetve Izlandon vagy Norvégiában legyen - teszi hozzá az igazgató, aki szerint a móri ügy egyébként jól alakult, így nem volt szükség arra, hogy jelentősen közbeavatkozzanak. Azt követően ugyanis, hogy a fogyasztó megkereste őket, egy termék megérkezett a négyből, augusztus 14-ére pedig a többi is odaért a fogyasztóhoz. Ám ehhez az kellett, hogy a magyar vásárló a sarkára álljon, ismerje a jogait, és vegye a fáradságot az utánajáráshoz.

 Egyébként is jellemző, hogy a magyarok internetes vásárlások alkalmával járnak pórul, de nem ritka a légiközlekedéssel kapcsolatos külföldi panasz sem, ahogy a hagyományos, üzletben történő vásárlások, üdülési jogok érvényesítése, utazási szerződések, csomagok, szállásfoglalás, valamint külhoni autóbérlés esetében sem. Fejér megyéből is gyakorta felkeresik a központot ilyen jellegű ügyekkel. A magyar fogyasztók leggyakrabban angol, német, szlovák, ír és osztrák vállalkozások miatt panaszkodnak, ám ezek esetében a közreműködés sikere - azaz, hogy a fogyasztó igénye teljesüljön, és ezáltal egy hosszadalmas bírósági eljárás elkerülhetővé váljon - sok tényezőtől függ. Elsősorban minden félnek -  így a külföldi vállalkozásnak is  - együtt kell működnie... De ha így is van, minimum 2-4 hónap az ügyintézési idő. Attól azonban nem kell tartani, hogy ez a panaszosnak pénzébe kerül:

 - A panaszkezelés ingyenes, nincs illetékfizetési kötelezettség, továbbá a segítségnyújtásunk nem függ a követelés összegétől, így bármilyen, akár nagyon alacsony összegű fogyasztói igény esetén is lehet hozzánk fordulni -  mondja Kriesch Attila. Külföldi utazásaink során is ugyanaz a tétel igaz, ami itthon: mindig el kell tenni a számlát, bizonylatot, szóval mindent, ami a termékkel, szolgáltatással kapcsolatos dokumentum. Ezek nélkül ugyanis futhatunk a pénzünk után...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!