Füstbe ment utazások a vulkán miatt

1823 után a múlt héten szerdán kitört az izlandi Eyjafjallajökuli jégmezőkön az a vulkán, amelynek hatalmas hamufelhője azóta megbénította szinte egész Európa légiforgalmát. A rá következő napokban sorra zártak be a repülőterek, pénteken este a Ferihegyi bázis is leállított minden forgalmat, akkortól Magyarországon is teljes légtérzárlat lépett életbe.

Gallai Péter

- Pénteken szóltak, menjünk előbb Budapestre, hogy még a zárlat előtt felszállhassunk. Béreltünk egy kisbuszt, öt órára ott is voltunk. Átvettük a jegyeket, s megkezdtük a beszállási procedúrát. Olyan százötvenen mentünk volna, ebből úgy huszan végeztünk, amikor bejelentették, hogy mindenki vegye vissza a csomagját, mi sem megyünk sehová. Rögtön telefonáltunk a taxinak, hogy jöjjön vissza értünk, szerencsénkre még Pesten értük utol. Vasárnapig folyamatosan kapcsolatban voltunk az utazási irodával, ki sem csomagoltunk, mert bíztunk benne, ha feloldják a zárlatot, bármikor indulhatunk. Végül vasárnap végleg lefújták az utazást, így négy nap után a bőröndők tartalmát is kipakoltuk - mesélte az itthon maradt utas.

Csikesz úr azt mondta, ha egy hete azt mondja neki valaki, hogy szombaton este a Nílus helyett otthon pókerezik, mert Izlandon kitör egy vulkán, kineveti: - Persze legfontosabb a biztonság. Lehet, hogy semmi baj nem lett volna, ha felszáll egy gép, de ki kockáztat meg egy ilyen döntést? Mi még szerencsésebbek vagyunk, nem tudom azokkal a magyarokkal mi van, akiket mi váltottunk volna Egyiptomban. Jó kérdés az is, hogy a plusz költségeket - szállás, étkezés - ki téríti meg ilyen esetekben.

Ők egyébként tegnap mentek az utazási irodába tárgyalni, hogy milyen kárpótlást kaphatnak. A repülőjegy árát visszakapják, a cég pedig az előzetes telefonok alapján másik nyaralási lehetőséget biztosít számukra.

A Neckermann helyi franchise üzletének tulajdonosa, Szilágyiné Berta Ildikó azt mondta, szerencsére tőlük csak egyetlen utas van kint Angliában: - Ezen felül egy embernek kellett átfoglalni a szállását és a jegyét Párizsba. Az utazásszevezők folyamatosan kapcsolatban vannak az idegenvezetőkkel és a kint lévő magyarokkal.

- Nem, nincsen. A busz és a vonat is esélytelen Angliából, tele van az összes járat, maximum jövő hét végén lesz üres hely - mondta ottjártunkkor is éppen egy kint rekedt dunaújvárosinak a telefonba Papp Boglárka, az Ibusz helyi kirendeltségének vezetője.

- Péntek reggel óta ez a helyzet, állandóan csörög a telefon, aki itt váltott repülőjegyet, az próbál segítséget kérni. Nagyon sokan rekedtek külföldön, mindenki egyénileg utazott, csoportunk szerencsére nincs egyik lezárt országban sem. Érzékelteti a helyzetet, hogy egy ideje autót sem lehet kölcsönözni külföldön, Németországból is csak nagy nehézségek árán tudtak hazajönni az utasok. Anglia a legrosszabb, se odafelé, se visszafelé nincs szabad hely a tömegközlekedési eszközökön. Rengetegen voltak nálunk, akik dolgozni mentek volna vissza a szigetországba, volt egy fiú aki azt mondta, kirúgják ha nem ér oda vasárnapig a munkahelyére. Mire a nevét beírtam volna a gépbe, az utolsó nyolc jegy is elfogyott a buszra. Sokan fapados légitársasággal utaztak, viszont ezeknek a társaságoknak nincsenek képviseleteik az országban, telefonon meg nem lehet elérni őket az átfoglalások miatt. Vannak olyanok is, akik már a júliusi repülésük miatt aggódtak, mert mi lesz ha még akkor is működik a tűzhányó. Na, erre most nem igazán tudok mit mondani nekik - tárta szét a karjait az irodavezető.

Papp Boglárka becslése szerint negyven dunaújvárosi rekedt külföldön, míg félszáz azoknak a száma, akik nem tudnak kiutazni valamelyik országba. Utóbbiak egyike Eliadesz Beáta, aki vasárnap repült volna Írországba.

- Hétfőn indultam volna Írországba, vasárnap kaptam egy sms-t, hogy törölték a gépet. Tegnap felhívtam a társaságot, akik legkorábban április 29-re tudták volna áttenni a foglalásomat. Persze ha normalizálódik a helyzet. Három és fél hétre mentem volna ki, kirándulás céljából, amit munkakereséssel is összekötöttem volna. Csalódott vagyok, hogy a földön maradtam, mert ez lett volna életem első repülése. Persze a biztonság mindenekelőtt, inkább kivárom, amíg normalizálódik a helyzet. Ha azt mondják, hogy ma indulhatok, nem vállaltam volna. Nyugodtabb szívvel indulok neki, ha előtte már számos járat biztonságban megérkezik a célállomásra. Nekem is vannak ismerőseim, akik kint ragadtak, de az sem mellékes, hogy mekkora veszteséget jelent mindez a különböző országoknak - tette hozzá Bea.Tegnap feloldották a hazai zárlatot, de nem minden irányba lehet repülni