2013.02.21. 14:43
Gyári még az utolsó csavar is
A veterán járművekért rajongók tudják, igazán szép, értékes darabokká akkor válnak a járművek, ha korhűek.
Gelencsér István jelenleg éppen egy Camaro restaurálásán dolgozik, de két Skoda is felújításra vár (Fotó: Lovász Lilla)
Ha egy fiatal autót vásárolunk, s a korának megfelelő állapotú kifejezést halljuk, talán nem örülünk annyira. Mindannyian szeretnénk kifogni az aranyhalat, a legjobb vételt, ami igazán újszerű. Ha azonban veterán járművekre vadászunk, tudjuk, a korhű, eredeti állapot kifejezések bizony sokat számítanak. Nem csak a gyűjtő, hanem a muzeális minősítést adó szervezetek szemében is az a legfőbb szempont, hogy minden valóban eredeti legyen a járművön. A restaurálás azonban nagyon komoly, kemény munka, kihívásokkal jár, s időt igényel. Erre kevesen vállalkoznak. Boros Ferenc, a B.M.G. Autó Kft. ügyvezetője elmondta, több autót restauráltak már, kedveltek a Skodák a gyűjtők körében, s most is dolgoznak egy Camaro-n. Hozzáfűzte, több különleges autót is restauráltak már, sokan gyűjtőkként, mások befektetésként tekintenek az oldtimerekbe.
Annyi azonban bizonyos, hogy a muzeális minősítés megszerzéséhez jó munkát kell végezni, s az autó is leginkább akkor őrzi, sőt, növeli értékét, ha valóban minden apró része eredeti. A cél mindig a gyári, eredeti állapot visszaállítása. Ehhez az autókat darabjaikra kell szedni, szó szerint utolsó csavarjáig szétbontják a veterán járgányokat, ezek minden egyes porcikáját fel kell újítani, hiszen járhatnak a járgányok a harmincas éveikben, de lehetnek akár ötven-hatvan évesek is. Először a csupasz karosszéria állapotát mérik fel a szakemberek, majd kezdenek annak felújításába. Ez azonban nem egy-két hetes munka, olykor évekig is eltarthat, amíg elkészül egy autó. Ilyenkor nem javítgatás, toldozás-foltozás folyik, hanem aprólékos munka, melynek során a karosszéria, az autó belseje, sőt, a szíve, motorja is megújulhat. De túlrestaurálni sem szabad egy járművet, mert az hibának számít a veterán minősítő vizsgán.