Ízig-vérig francia mese

2019.03.07. 16:00

Ezentúl csak az ujjunkra húzva eszünk málnát

A francia filmművészet a legkevésbé sem a kommersz alkotásairól híres. Csupa rétegfilmet termelnek, amik aztán mégiscsak könnyen kabalává válhatnak egyesek számára, de az biztos, hogy eleve a filmes szakma számára maradandó lesz egy-egy ilyen alkotás. Mint például az Amélie csodálatos élete.

Tóth Alexandra

Az introvertált és igen-igen elvont lelkivilágú fiatal felszolgálólány, Amélie életétől sokan már az első három perc után a falra másznak, amikor a még kislány Amélie mindenféle random szokását láthatjuk, mint például a málna lecuppantását az ujjai végéről. Fura, de teljesen tipikus foglalatosságokban leli az örömét a lány, és amikor felnő, folytatja hóbortjait. Csodálatos életében végül is semmi furcsa vagy csodálatos nincs, csupán olyan dolgokat emel ki a rendező, amiket nem szoktunk előtérbe helyezni, ezek a felnagyított apróságok pedig igazán meseszerűvé teszik a filmet. Főleg azért, mert a főhős személyisége alapvetően roppant gyermeki: családi helyzete és gyerekkora miatt nagyon bizalmatlan az emberekkel, nehezen épít kapcsolatokat. Visszahúzódó, nem nagyon beszélget, el van a saját kis világában.

Szereti kiskanállal feltörni a karamellt
Fotó: TA

A külső világot pedig az ő szemüvegén látjuk, ez teszi igazán szimpatikussá Amélié-t, akit egy kicsit mégiscsak hülyének tart mindenkit, de legalábbis szórakoztatónak, így a (leginkább művész lelkületű) néző is. Aztán Amélie talál egy kis dobozt, aminek a tartalma megidézi őt, és mindent elkövet annak érdekében, hogy a fémdobozka tartalmát eljuttassa annak egykori tulajdonosához. Magánakciója során ráébred arra, hogy mennyire nagyszerű dolog segíteni másokon, így hát elhatározza, hogy a segítségnyújtásnak szenteli az életét. Persze közben próbálkozik olyan konvencionális dolgokkal, mint a szexuális élet, de nem hogy nem érdekli, de nem is érez semmit egy együttlét során. Egy darabig, mert aztán tényleg, igazán szerelmes lesz egy hasonlóan pillangó lelkű férfiba. Nem meglepő, hogy összemelegedésük ugyanolyan játékos és mesés, mint a film kilencvenkilenc százaléka, mondhatnánk azt is, hogy szinte már gejl, ahogy megtalálja zsák a foltját. Mindenkire vár valaki.

Az Amélie csodálatos élete a kétezres évek legjobban sikerült francia alkotása volt, sőt, világot hódított Audrey Tautou kislányos, bájos, ám egyesek szerint kifejezetten eszelős mosolya. Nem hiába a sok díj és jelölés.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában