2019.02.20. 08:30
A mesés és a modern Kelet káprázatos fényképeken!
Látványos fényképekből nyílott kiállítás a Munkásművelődési Központ Folyosógalériájában hétfőn este. Megtekinthető még március 20-ig.
Utazás egy álomvilágba címmel állította ki fényképeit az MMK Folyosógalériájában Kiss Piusz.
Az álomvilág pedig, ahol a képek készültek, a mesés Kelet: az Egyesült Arab Emírségek, konkrétan Abu-Dzabi, ahol a szerző egy hetet töltött tavaly tavasszal.
Igaz, a mesés Kelet már nem azért tűnik mesésnek nekünk, európaiaknak, mint mondjuk Hárún ar-Rasíd idejében, egzotikumokkal túlzsúfolva – bár ilyen képek is akadnak. De a mesés Kelet már inkább gazdagságával, felhőkarcolóival tűnik fel, legalábbis Abu-Dzabiban.
A kiállított harmincöt felvétel technikailag szinte tökéletes, amint ezt a kiállítást megnyitó Kis Péter, maga is régi fotográfus, aki a szakma sok ágát művelte, külön hangsúlyozta is. Ez a tökéletességre törekvés valóban feltűnő – különösen, ha tudjuk, hogy Kiss Piusz mindössze három esztendeje kezdett el fényképezni. S különösképp feltűnő lehet azért is, mert képein szinte csak elvétve látni embert, se távolról, se közelről.
Leginkább a táj, a természet és az építészet az, ami megjelenik Kiss Piusz képein. S mindezek mellett elsősorban a fény az, ami mindig új és új erővel hat a felvételek szemlélőire: különösen látványos ez az arab ornamentikán fény-árnyék játékot játszó képeken.
Mivel emberek javarészt nem szerepelnek a képeken, szociofotónak nehéz lenne nevezni azokat – mégis elárulnak valamit a modern és gazdag arab életmódból. Amit talán (hangsúlyozom: talán, mert sosem jártam ezekben az országokban, nem győződhettem meg erről kellő mélységben) pazarlónak is nevezhetnénk, a manapság egyre több civilizációs ártalmat okozó, a szénhidrogéneken alapuló világgazdasági korszak vége felé.
Az abu-dzabibeli modern épületek mindenesetre lélegzetelállítók, és amellett, hogy a párizsi Défense negyed hangulatát idézik, majdhogynem mellbevágón, Le Corbusier szellemének megidézésére is kiválóan alkalmasak.
Szerencsére a kiállító fotográfus nemcsak az állvány cipeléséhez, az élesség beállításához és a színdinamikához ért (vajon hogyan tanulta meg mindezt ilyen rövid idő alatt?), hanem jó érzékkel válogat a modern és a tradicionális Abu-Dzabit, a mai Keletet mutató képek között is.