2021.03.13. 11:30
Krúdy: Nem vagyunk mások, mint folytatásai régi időknek
„Minden évben március 15-én kimegyünk a temetőbe, és az 1848–49-es szabadságharc rácalmási hőseire emlékezünk. Közöttük van Hattyuffy Kristóf is, aki hazafiságból és hazaszeretetből példát mutatott, de lokálpatriotizmusa sem volt kisebb, amikor a vesztett csata után a rácalmásiakkal együtt visszament a komáromi várba. Kitette magát meghurcolásnak és nélkülözésnek, de választania kellett a hazaszeretet és a megyei klérus parancsa között” – olvasható Szalai Árpád Emlékezzünk a régiekre című portrékötetében.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Szalai Árpád Rácalmás múltját bemutató könyvét, az Emlékezzünk a régiekre című portrékötetet 2016. március 15-én mutatták be a nemzeti ünnepünk alkalmából rendezett nagyszabású programsorozat részeként. Mégpedig a Márkus-kúriában (ami jelenleg a Rácalmási Művelődési Ház és Könyvtár épülete – szerk.), ahol a forradalom és szabadságharc idején a helybéli reformista fiatalok tartották összejöveteleiket.
A szerző e kötetében a híres rácalmásiakat vette sorba. Március 15. közeledtével érdemes fellapozni, fejezetein keresztül ismerhetjük meg a helybéli reformereket. Ahogyan Szalai Árpád fogalmaz: „Rácalmás reformkori és szabadságharc korabeli szerepe messze túlmutat a település méretéből következő arányokon.” Felidézhetjük Modrovich Ignác földbirtokos élettörténetét, aki az 1848-as forradalom és szabadságharc előkészítésében és végigvitelében kiemelkedő munkát végzett. Márkus István jogász, a reformerek vezére mellett számos történelmi jelentőségű élettörténet bontakozik ki a lapok hasábjain. Például Hattyuffy Kristófé is…
„Hattyuffy Kristófot – eredeti, születési nevén Schwanfelder Kristófot (1824–1872) igazi hazafiként tartották számon. Szegedi és székesfehérvári tanulmányait követően 1845-ben szentelték pappá. Ezután káplánként szolgált a dunapentelei plébánián. Miután Jankovich József, a rácalmási templom kegyura 1838-ban megépítette a templomot, valamint 1848-ban parókiát és papot kért a püspöktől, aki Schwanfelder Kristófot a rácalmási plébánia adminisztrátorának nevezte ki. Schwanfelder Kristóf hamarosan kapcsolatba lépett a reformista fiatalokkal, akik Márkus István kúriájában rendszeresen találkoztak, és megbeszélték az ország súlyos problémáit. A fiatalok között voltak a Lehoczkyak, a Kreskayak, a Simonyiak, de köztük volt Jankovich József alispán, Modrovich Ignác főszolgabíró és Paczona Elek is. A szabadságharc kitörését már itt élte meg a fiatal, lelkes pap. A megye vezető reformista csoportosulásának jelentős része rácalmási volt. Schwanfelder Kristófot már 1848. május elején beválasztották Fejér Vármegye Bizottmányába.
A pákozdi csata után a magyar csapatok sorra verték az ellenséget Délvidéken és Nyugat-Magyarországon. Toboroztak a hadseregbe, és természetesen Schwanfelder Kristóf is felolvasta a toborzó levelet a templomban. A hatás olyan nagy volt, hogy több mint 200 rácalmási fiatal jelentkezett katonának a Nemzeti Hadseregbe. Így került Schwanfelder először összeütközésbe az egyházi elöljárókkal. Windischgratz csapatai elfoglalták a Dunántúl nagy részét, Mórnál a magyarok csatát vesztettek, és így megnyílt az út a császári csapatok előtt Fehérvár és Buda felé. A megye vezetői előbb Rácalmásra, majd a Duna–Tisza-közé távoztak, és velük mentek a rácalmási reformerek is. Dunántúl elvesztése után a katonák lassan visszatértek lakóhelyükre, így került haza Schwanfelder Kristóf is. A császári biztos vagyonelkobzással büntette a forradalmárokat, köztük Schwanfeldert is. 1849. április 4-én menlevelet kapott a királyi biztostól, és újból a parókián dolgozott, de nem sokáig.
A szabadságharc hadserege megindította a tavaszi hadjáratát. Ismét elkezdődött a toborzás, amelyet szegeden hirdetett meg Kossuth Lajos. A rácalmási fiatalok ismét útra keltek, és a fel-dunai hadseregbe vonultak. Velük ment papjuk is, hogy vigaszt nyújtson a katonáknak, azonban egyházi elöljárói engedély nélkül vonult be. A hadjárat kezdeti sikerei nem bizonyultak elegendőnek a szabadság kivívásához. A sereg egy része Görgey Artúr parancsnoksága alatt Világosnál letette a fegyvert az osztrák–orosz egyesült seregek előtt. Ezzel a szabadságharc sorsa megpecsételődött. A fel-dunai hadsereg megmaradt része igyekezett a menedéket nyújtó komáromi várba bejutni. Schwanfelder Kristóf a rácalmási tisztekkel és honvédekkel tartott, így ő is a komáromi várban talált menedéket. Nevét ekkor változtatta meg, a Hattyuffy nevet vette fel. Gróf Zichy Ottó honvéd ezredes felterjesztésére 1849. augusztus 26-án Klapka tábornok kinevezte tábori lelkésznek, és előléptette főhadnaggyá. Később a Komáromban levő kórházban nyújtott lelki vigaszt a sebesült katonáknak.
Az osztrákok a komáromi vár ellen vonultak, de az erőd bevehetetlen volt. Végül Klapka alkut kötött az osztrákokkal: a vár védői menlevelet, vagyis amnesztiát kaptak. A várat október másodikán átadták az osztrák csapatoknak.
A katolikus egyház 300 papja került bajba a szabadságharcban történt részvételük miatt. A klérus egyértelműen Habsburg-párti volt, a kispapok azonban a nép mellett álltak. Volt, akit kivégeztek vagy börtönre ítéltek, így járt Hattyuffy Kristóf nagybátyja, Schwanfelder József kanonok is. Volt, akit eltiltottak az egyházi szolgálattól, így Hattyuffy Kristófot is, akit nagyon megviselt ez a döntés. Későbbi lelki megnyugvásában sokat segített nagybátyja, Schwanfelder József kanonok, aki arra biztatta Kristófot, hogy hagyja el a papi hivatást, mert egyedül ő biztosíthatja a Hattyuffy név fennmaradását, vagyis nősüljön meg. Kristóf végül is áttért az evangélikus hitre és megnősült, elvette a szép nagyrákói Kreskay Etelkát. Dunaföldváron az evangélikus pap adta őket össze. Egy gyermekük született 1851-ben, Dezső, aki neves jogász, író és régész lett.
Az egyházi bíróság több esetben küldött idézést, de Hattyuffy ezeket a leveleket már nem vette át. A székesfehérvári Szentszéki Bíróság 1851. június 5-én megfosztotta hivatalától, és kiátkozta a katolikus egyházból. 1851-től öt éven keresztül rendőri felügyelet alatt állt. Hattyuffy Kristóf az első években nehéz helyzetben volt, de személyisége, kisugárzása a falu lakossága, de a nemesség körében is tekintélyt adott számára. Hamarosan felépítette házát Rácalmáson, a Szigetfőn, és bekapcsolódott a falu társadalmi életébe.
Az 1850-es évek végére az állami hatóságok is kezdték elfelejteni, hogy Hattyuffy Kristóf volt Klapka György seregének tábori lelkésze. 12 évvel a forradalom és szabadságharc után 1861-ben Székesfehérváron szolgabírónak nevezték ki. Az 1867-es kiegyezést követően további lehetőségek nyíltak meg előtte. Viszonylag fiatalon, 48 éves korában halt meg. Hattyuffy Kristóf tekintélyét jelzi, hogy sírja a rácalmási temető legelőkelőbb helyén, a Kápolna-dombon a Jankovichok sorában van.”
Schrick István, Rácalmás polgármestere Krúdy Gyula gondolataival ajánlotta Szalai Árpád kötetsorozatát az olvasók figyelmébe, és ezek a gondolatok illenek március 15. eszméihez is: „Nem vagyunk mások, mint folytatásai a régi időnek. A lábnyomok továbbmennek ugyanazon az úton, jó szem kell hozzá, hogy megláthassa valaki, hol végződik az egyik nemzedék lábnyoma, és hol folytatódik az új nemzedéké.”
(Lejegyezte: Körmendi Erzsébet)