Advent

2022.11.27. 11:30

A történelmi egyházak szokásai hasonlóak az ünnepi körben

Vasárnap az adventi koszorún a katolikusok meggyújtják az első gyertyát, ezzel megkezdődik az advent, az Úr eljövetelére való készülődés, a karácsonyi ünnepkör, amely egészen január 6-ig, vízkeresztig tart. Írásunkban azt próbáltuk meg összefoglalni, hogy a különböző keresztény egyházak hogyan ünnepelnek.

Szente Patrícia, Agárdy Csaba

Baltási Nándor római katolikus plébános gyertyagyújtás közben Fotó: SzZsE

Először nézzük meg, miről is szól az advent! Advent (úrjövet) a keresztény kultúrkörben a karácsony napját (december 25-ét) megelőző negyedik vasárnaptól karácsonyig számított időszak. A karácsonyi ünnepkör advent első napjával kezdődik, és vízkeresztig (január 6-ig) tart. Advent első vasárnapja, amely Szent András napjához (november 30.) legközelebb eső vasárnap, egyúttal az egyházi év kezdetét is jelenti. (A görögkatolikusoknál – az V. századi hagyományt megőrizve – hathetes az advent.) 

Advent első vasárnapja mindig november 27. és december 3. közé esik. December 24-e advent utolsó napja az adventtel járó leglényegesebb szokások, az adventi koszorún a gyertyagyújtás, és az adventi naptár készítése, manapság leginkább vásárlása. 

Az adventi naptár használatának népszokása 1900 körül kezdődött, kialakulása egy német édesanyához kötődik. 

Nem véletlenül hagytuk a végére az adventi koszorút, ami az otthont és a templomot összekötő kapocs, és az első gyertyáját a négy közül most vasárnap gyújtjuk meg. A négy gyertya advent négy hetét és ezenfelül négy fogalmat jelképez: 1. hit, 2. remény, 3. öröm, 4. szeretet. A katolikusoknál a gyertyák színei általában megegyeznek az advent időszakának liturgikus színeivel: három lila, egy pedig rózsaszín; a rózsaszín gyertyát advent harmadik vasárnapján gyújtják meg. Elfogadott az olyan koszorú is, amelyen mind a négy gyertya lila vagy fehér. A protestánsok általában piros gyertyákat használnak. 

A mai, gyertyákkal ékesített adventi jelkép első példányát, előképét egy evangélikus lelkész, Johann Hinrich Wichern készítette 1839-ben. 
A dunaújvárosi római katolikus plébánost, aki egyben szent széki bíró is, Baltási Nándort kérdeztük arról, hogyan telik náluk az advent. 
– Az üdvtörténetben Jézus születésének központi helye van: az előtte történtek rá irányulnak, az utána történtek belőle következnek, és az emberi történelem Jézusért van. A karácsony ez a központ. A liturgiában az adventi koszorú jelzi az idő közeledtét. A koszorún levő gyertyákat az adventi vasárnapok előesti (szombati) szentmiséjén gyújtjuk meg, a „Rorate coeli de super…” („Harmatozzatok egek onnan felülről…”) ének hangjaira. 
A görögkatolikusok vasárnap már a harmadik gyertyát gyújtják meg. 

Kovács István Fotó: SzZsE

– A görögkatolikusok ugyanúgy katolikusok, mint a római szertartásúak, ugyanúgy a római pápa alá tartozunk, csak mi a szertartás, a rítus tekintetében a keleti, bizánci hagyományokat őrizzük. A görögkatolikusoknál november 15-én kedden kezdődött a karácsonyi böjt. A családok sok helyen meggyújtják az első gyertyát a hatgyertyás adventi koszorún. A görögkatolikus egyházban a hívők igyekeznek tartani a szerdai és pénteki húsmentes étkezést, ilyenkor terítékre kerülnek a tipikusnak mondott görögkatolikus ételek, mint a mákos és diós bobojka, vagy a káposztaleves, és a paprikás lisztes hal. December 24-e pedig szigorúan böjti nap – tudtuk meg Kovács István parókustól. 

Czeglédi Péter Pál
Fotós: Laczkó Izabella

Czeglédi Péter Pál, a dunaújvárosi református gyülekezet megválasztott vezető lelkipásztora: 
– A keresztyén egyházak alapvetően hasonló módon ünneplik az adventet. A lényeg: különböző keresztyén felekezetek együtt várják Jézus testet öltésének ünnepét. Ebben az értelemben református adventről nem lehet beszélni, hiszen az szépen beleilleszkedik a különböző felekezetek ünneplésébe. A Dunaújvárosi Református Egyházközség számára az advent a fokozott igére való figyelés ideje. A karácsonyi forgatag, sürgölődés és sietség könnyen elvonja az ember figyelmét a valódi lényegről, Krisztusról. Mi egyfajta fókuszálásban szeretnénk segíteni tagjainkat és barátainkat. Az adventi időszak minden napján három-négy perces rövid áhítatokat teszünk fel az internetre, amelyet gyülekezeti tagjaink írnak és olvasnak is fel. Azt gondolom, hogy ezek az áhítatok rendkívül különleges alkalmak, hiszen rajtuk keresztül nem a lelkész szól a gyülekezethez, hanem egyik gyülekezeti tag a másikhoz. Számunkra ez az adventi időszak azért is különleges, mert advent második vasárnapján térünk vissza frissen felújított templomunkba. 

Stermeczki András Fotó: SzZsE

Stermeczki András, a Dunaújváros-Kisapostagi Társult Evangélikus Egyházközség lelkésze szerint az advent számos helyen rosszul épült be a köztudatba, hiszen az advent maga az Úr eljövetelének előkészítése. Stermeczki András lelkész elmondta, az evangélikusoknál ugyanúgy jelen van az advent liturgikus hagyománya, mint általában a többi keresztény felekezetnél, beleértve a liturgikus szín használatát is. Az advent itt is egy böjti periódusnak számít, ez a kisböjt időszaka, amikor az oltárterítőt lila színűre cserélik és négy vasárnapon keresztül mindig meggyújtják az adventi gyertyákat. 

Braun Ervin
Fotós: Laczkó Izabella

Braun Ervin, a Dunaújvá­rosi Baptista Gyülekezet vezetője, presbitere megjegyezte, a történelmi egyházak között nem igazán beszélhetünk ­különbségekről, ami az adventet illeti. Mindegyik történelmi egyház az Úr Jézus visszatérését várja, és az eljövetelre készül a négy adventvasárnap alkalmával, gyertyagyújtással. A gyülekezetvezető szerint az ünnepkör az összes keresztény hívő számára kiemelten fontos, ahol Isten szeretete központi fontosságú, az elenyésző liturgiai differenciák pedig nem lényegesek az ünnep tartalma szempontjából.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában