2020.11.28. 14:00
Eredendően jók
A Cambridge-i Egyetem oktatója, Elisabeth Foyster Hogyan legyünk tökéletes szülők? címmel megjelentetett tanulmányában tippeket ad azoknak, akik szívesen merülnek el a György-kori szülői lét ingoványában.
Forrás: Shutterstock
A XVIII. századra az anyaságot teljes körű társadalmi kötelezettségnek tekintették, amely során a nőkre hárult a következő generáció felnevelésének súlyos terhe. Alkalmassá tette őket erre a szerepre az, hogy az előnyös női tulajdonságok közé sorolták a türelmet, az állhatatosságot és az önfeláldozást. Ahogy azt James Fordyce tiszteletes hangsúlyozta az 1766-ban megjelent kétkötetes, nőkhöz intézett prédikációiban, a nőknek az anyaságon keresztül kell szétárasztaniuk az erényt és a boldogságot az emberi fajban”.
A szülőknek ki kell kényszeríteniük a belső jóságot a gyermekeikből
A szülőknek ki kellett kényszeríteniük a „belső jóságot” gyermekeikből. A gyermekeiket nevelő szülők a XVIII. században egészen addig így gondolkodtak, amíg a felvilágosodás eszméi végig nem söpörtek Európán. Locke és Rousseau munkái jelentős hatást gyakoroltak a gyermekkor-felfogásra. Előbbi azt tanította a szülőknek, hogy tekintsék gyermekeiket „fehér papírnak vagy viasznak, amit meg kell formázniuk, és úgy alakíthatják őket, ahogyan nekik tetszik.” Rousseau úgy vélte, hogy a gyerekek eredendően jónak születtek, nyugodtan a sorsukra lehet hagyni őket. Az újdonsült szülőktől elvárták, hogy megtanítsák gyermekeiknek, mi a jó és rossz, továbbá azt, hogy legyenek képesek uralkodni az érzéseiken. William Thompson szerint „néhány szülő komolyan kárhoztatható, mivel tüstént dühbe gurul, amikor a gyermeke hibát követ el… a szülőkben feltámadó harag pedig hajlamos a gyermekükben is ugyanilyen dühöt kiváltani, vagy pedig mogorvává és búskomorrá tenni őket”.
Sok fiatal 11 és 13 éves kora között kezdte meg tanulóidejét, vagy állt szolgálatba, és munkaadóik, avagy gazdáik helyettesítették a szüleiket. Faluhelyen az egész családot együtt alkalmazták, így a gyerekek a szüleik mellett dolgozhattak. A társadalmi hierarchia magasabb fokain állók gyermekei többnyire elhagyták az otthonaikat, különösen a fiúk. Az a nézet járta, hogy a túlságosan hosszú ideig otthon maradók elpuhulnak, mivel túl sok időt töltenek elnéző anyjuk szoknyája mellett. Sokkal jobb, ha e helyett a fiúkat megedzi a bentlakásos iskolai élet, amelyből nem hiányoznak a versenyek sem.
A felsőbb osztálybeli lányokat jövendő házaséletükre készítették fel, őket is a számolás-, írás- és olvasáskészségük fejlesztésére ösztönözték, hogy segíteni tudjanak családjuknak. William Fleetwood író azt tanácsolta a szülőknek, hogy játsszanak központi szerepet gyermekeik első házasságában, de a másodikban már húzódjanak vissza. Addigra a gyermekeknek szabadabban kell meghozniuk saját döntéseiket, hiszen az idősebb kor és az értelem alkalmasabbá teszi az embereket a megfontoltságra. Sok gyerek felnőtté válva megfogadta a tanácsadó könyvek útmutatásait, mi szerint támogatást és menedéket kell nyújtania idős szüleinek.