Dunaföldvár

2019.03.14. 07:00

Elültetni a környezettudatos szemlélet csíráját a szívükben

A Földművelésügyi Minisztérium és az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából a Magyar Mezőgazdasági Múzeum 2018-ban tizenkettedik alkalommal hirdette meg a Zöld Óvoda és hatodik alkalommal az Örökös Zöld Óvoda minősítő címre vonatkozó nyílt pályázatát. A 253 jelentkező közül a dunaföldvári Eszterlánc Óvoda, Bölcsőde és Konyha Iskola utcai telephelye is sikeresen pályázott.

V. Lajkó Anita

Az ünnepélyes címátadás egy szakmai nap keretében volt idén Budapesten a Magyar Mezőgazdasági Múzeum és Könyvtárban. A minősítést tanúsító okleveleket László Tibor, az Agrárminisztérium környezetvédelemért felelős helyettes államtitkára és Pálfi Erika, az Emberi Erőforrások Minisztériuma főosztályvezetője adta át Úr-Hosszú Edinának és Bödéné Horváth Valériának.

Ovisok a terepen – szívesen vesznek részt ezeken a programokon

Úr-Hosszú Edina, az intézmény jelenlegi vezetője – még óvónőként – 2015-ben hallott először a Zöld Óvoda minősítésről egy pécsi szakmai napon. Felfigyelt rá, mert nemcsak ő, hanem az Iskola utcai egység dolgozói is elkötelezettek a környezettudatosság iránt. Pozitív példát próbálnak nyújtani a munkahelyi életmódjukkal és munkájukkal a környezettudatos magatartás kialakításában és az egészséges életmód szokásainak megalapozásában. Óvodán kívül is keresték/keresik azokat a platformokat, ahol aktívan tehetnek a környezeti fenntarthatóságért. Ezért döntöttek úgy, hogy – immár második alkalommal – újra beadják pályázatukat, hogy megszerezhessék ezt a címet. További céljuk a Zöld Óvoda cím folyamatosságának biztosítása a háromévenkénti pályázat megújításával, valamint a harmadik pályázat elnyerése után az Örökös Zöld Óvoda cím elnyerése.

Ez a tevékenység nem merül ki a környezetvédelemhez kapcsolódó világnapok megünneplésében és a szelektív hulladékgyűjtésben, hiszen ezt nagyon sok intézmény megteszi. Egy Zöld Óvoda ennél sokkal több lehetőséget rejt magában. Már ebben a korban el kell kezdeni a gyermekeket környezettudatosan, zöld szemléletben nevelni. Olyan szokások, viselkedési formák megalapozásával, azon képességek tudatos fejlesztésével, amelyek szükségesek a környezettel való harmonikus kapcsolat és környezettudatos életvitel kialakításához. Legfőbb céljuk, hogy mintát mutassanak a gyermekeknek, ezáltal a környezettudatos szemlélet csíráját elültessék minden gyermek szívében.

Fotók: Úr-Hosszú Edina

Az országos hálózathoz való tartozás jelképezi, hogy a külvégi óvoda az európai normáknak, ezen belül a hazai, illetve helyi jellegzetességeknek megfelelő környezettudatos magatartásminták, értékek és életviteli szokások átadására nagy hangsúlyt fektet. Ezzel egy időben a Földművelésügyi Minisztérium és az Emberi Erőforrások Minisztériuma elismeri, hogy az intézmény a fenntarthatóságra nevelés gyakorlati megvalósítása érdekében hatékonyan tevékenykedik.

Úr-Hosszú Edina elmondta, hogy a környezettudatos nevelést elősegítő tevékenységek pozitív változásokat hoznak. Az óvodások szívesen és aktívan részt vesznek a szervezett programokon. Rendszeresnek tekinthetőek a következő alkalmak (a teljesség igénye nélkül): fecske- és gólyafészek látogatása, szüreti „pincetúra”, almáskert-látogatás, háziállatok megtekintése a környékbeli udvarokban, papírgyűjtés, Kis-Dunára történő kirándulás, föld napjának ünneplése, erdei óvodai foglalkozás Soponyán, kirándulás a szigetben, elektronikai hulladékgyűjtés, s még hosszan sorolhatnánk. A sok-sok kedves, tartalmas program közben fejlődik az óvodások figyelme, a gondolkodásuk és gyarapodnak ismereteik. Érdeklődőbbek lesznek a környezetükben található növények és állatok iránt.

A nevelőmunkában a Zöld Óvoda programok szervezésekor és a mindennapokban is nagyobb szerepet kap az élménypedagógiai módszer alkalmazása, a tevékenykedtetés, a projektmódszer alapján történő fejlesztés. Időt, lehetőséget adnak arra az óvónők, hogy a gyerekek maguk fedezzék fel a környező világot. Például kutakodjanak, „boga­rásszanak” a Duna-parton, gyűjtögessenek a séták alkalmával. Alapvetően figyelnek arra a pedagógusok, hogy minél több időt töltsenek a gyerekek a szabadban.

A Zöld Óvoda cím elnyerése mellett a Madárbarát Óvoda címet is kiérdemelte az intézmény. Ennek jegyében az udvaron odúkat, kerti tavacskát és különféle etetőket helyeztek el. Télen a feltöltésükről minden csoport maga gondoskodik. Már 2015 októbere óta madarászovi programban vesznek részt, amelyet Bodor Ádám, a Kiskunsági Madárvédelmi Egyesület természetvédelmi mérnöke tart, és évi nyolc foglalkozást rejt magában. Fő célja – a gyerekek természetvédelmi ismeretanyagának bővítése mellett –, hogy élő kapcsolat alakuljon ki a természettel, a madarakkal. Ezért a benti, csoportszobai foglalkozásokon kívül az óvoda környezetében is vannak programok. Ideális helyzetben vannak, hiszen külső megfigyelésekhez ott van a Duna-part, a környező parkok, sőt, maga az óvodakert is remek lehetőséget nyújt a madárvilág megfigyelésére. A benti foglalkozásokon vetített képek segítségével ismerik meg a gyermekek a madarak jellegzetességeit, testi felépítésüket, lakóhelyüket, szokásaikat, s eközben gazdagodik szókincsük is. A program elindítója szerint nem ismereteket akarnak a gyerekekbe sulykolni, hanem megteremteni annak a feltételeit, hogy a természettel kapcsolatban élményeket, érzelmeket éljenek át, mert csak így alakítható ki a hosszú távú környezettudatos magatartás.

A minisztérium kiemelt feladatnak tekinti a gyerekkori szemléletformálást

Az ünnepi rendezvényen László Tibor arra hívta fel a figyelmet, hogy a környezet- és természetvédelemre, a fenntarthatóságra nevelést már a kisgyermekkorban meg kell kezdeni. Szerinte a Zöld Óvoda Program kiváló lehetőséget biztosít arra, hogy a gyermekeket érzékenyebbé, fogékonyabbá tehessük az élhető világ megőrzésére. Hozzátette: a fenntarthatóság elsősorban értékrend, amelyet ez a kezdeményezés mind céljában, mind szellemiségében immáron 12 éve szolgál. A tárca kiemelt feladatnak tekinti a kisgyermekkori környezeti nevelést, szemléletformálást, a környezettudatos állampolgári magatartás megalapozását segítő programok fejlesztését, erősítését és támogatását. Pálfi Erika hangsúlyozta: a fenntarthatóság értékrendjének befogadása és az értékek szokásokká alakítása hosszú folyamat, ezért a Zöld Óvodák kiváló és következetes alapozó munkája elengedhetetlen. Erre tudnak építeni az iskolák, elsősorban a szintén a fenntarthatóság szellemiségét közvetítő ökoiskolák. A nevelő- és az oktatómunkában is nagyon fontos az egész intézményes megközelítés, vagyis az: a fenntarthatóságra való nevelés nemcsak ismeretátadásban, hanem mintaadásban, az óvodák és az iskolák minden dolgozója által egységesen közvetítve jelenjen meg.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában