2019.01.13. 09:00
Nem trükközhetnek a hűségidővel
Mobilszolgáltató-váltáson gondolkozom, de amikor efelől érdeklődtem a cégnél, akkor azt mondták, hogy ez nem lehetséges.
Forrás: Shutterstock.com
Fotó: juninatt
Határozatlan idejű szerződésem van. Mit tehetek? A médiahatóság friss kutatása szerint tíz megkérdezettből kilenc teljesen elégedett az elmúlt évben a távközlési szolgáltatójánál kötött határozott idejű szerződésével. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) lakossági ügyfelek döntéseit vizsgáló 2018-as felmérésének előzetes adatait elemezve arra jutott, hogy az új előfizetők kétharmada tavaly már csak egy év hűségidőt vállalt a szolgáltatójánál. Hatósági kezdeményezésre ugyanis életbe lépett 2017-ben az a módosítás, amely szerint a határozott időtartamú előfizetői szerződés legfeljebb egy évre köthető a korábban érvényes két év helyett. Azóta 24 hónapos hűségidő csak abban az esetben köthető, ha a szerződéshez készülékvásárlás is kapcsolódik. A szolgáltatónak a hűségidős szerződés megkötése előtt pedig minden esetben fel kell ajánlania a határozatlan időtartamú szerződés lehetőségét is, tájékoztatva a szerződő felet a részletes feltételekről.
A hűségidő lejárta után pedig az új, határozatlan idejű szerződés havidíja, illetve a szolgáltatás egyéb feltételei nem lehetnek hátrányosabbak a korábbi, hűségidős szerződésben szereplő feltételeknél. Olvasónk kérdésére az a válaszunk, hogy a határozatlan idejű szerződését bármikor jogosult azonnali hatállyal, jogkövetkezmény nélkül felmondani.
Szintén fontos változás, hogy a szolgáltatónak az előfizető kérésére ingyenesen hálózatfüggetlenné kell tennie azt a készüléket, amelyet határozott időtartamú szerződéssel kedvezményesen adott el, és időközben lejárt a hozzá tartozó előfizetői szerződés.
Az ügyfél akkor is élhet ezzel a lehetőséggel, ha számhordozás során a készülék árát kifizette még a szerződés ideje alatt. Aki az új lehetőségek tudatában kötött határozott idejű szerződést, általában nem bánta meg: a hatóság felmérésében megkérdezetteknek nagyjából kilencven százaléka utólag is jó döntésnek tartja az elköteleződést.
Tavaly a hűségidőt vállaló fogyasztók kétharmada már csak egy évre vállalta a kötöttséget, míg akik az új szabályok életbelépése előtt, 2017-ben kötöttek hűségidős szerződést, azok kilencven százaléka két évre írt alá. Tíz megkérdezettből kilenc arról számolt be, hogy még semmilyen gondja nem volt a hűségidős szerződésével, illetve semmilyen hátrány nem érte miatta.
Minden ötödik családban járt le valamilyen hűségidős szerződés 2017-ben, a túlnyomó többség (79 százalék) mégis ugyanannál a szolgáltatónál kötött újra határozott idejű szerződést, mindössze négy százalék váltott szolgáltatót. A fennmaradó hányad határozatlan idejű szerződésre tért át. Akik maradtak a szolgáltatójuknál a hűségidő letelte után is, azok közül csak minden tizedik számolt be arról, hogy magasabb számlát kapott ugyanazért a csomagért. Egy adott szolgáltató melletti elköteleződés fő motivációja egyébként a kutatás alapján egyértelműen az volt, hogy így olcsóbb a szolgáltatás: a felhasználók kétharmadánál ez volt a legfontosabb szempont, ezt követte – minden hetedik válaszadó esetében – indokként, hogy a hűségidő alatt nincs áremelés, és így kiszámíthatóbbak a családi kiadások.
(Forrás: Magyar Idők, NMHH)