tippek, trükkök

2018.08.22. 10:30

Főhet a fejünk: hőség az autóban

Nyáron nem csupán a melegfrontok, hanem a fülledtséget okozó magas páratartalom, illetve a hőháztartás zavarai is okozhatnak problémát az autósoknak és utasaiknak egyaránt.

duol.hu

Elsősorban nem árt tisztázni, hogy mi okozhat magas páratartalmat? És hogyan tudunk ellene védekezni? Minderről Pétervári Tibort, az Országos Meteorológiai Szolgálat szombathelyi észlelőjét kérdeztük.

Fülledtség, magas pára

– A magas páratartalom, a levegő relatív nedvességtartalma – hasonlóan a hőmérséklethez – napi ingadozásban van. Amennyiben nyugodt, csendes az időjárás éjszaka, általában magas a páratartalom. Gyakran 80, sőt 90 százalék fölött is lehet. Ekkor jókora harmat képződik. Napkelte után viszont csökken a pára, nyugodt frontmentes időben pedig kora délután éri el a napi minimumát. Ha meleg (minimum 25 fokos) időben 60 százalékos a relatív nedvességtartalom, azt nagyon fülledtnek érezzük. Több a verejtékezés, és nehezebb elviselni a hőséget. Ilyen esetben nehezebben megy a koncentráció, és lankad a figyelem. Az autósoknak ügyelniük kell arra, hogy több folyadékot vigyenek be a megszokottnál.

De nem csupán a folyadékot, hanem a sót is pótolni kell. Enélkül egy hosszabb út során akár kiszáradás is veszélyeztethet. Ennek tünetei: szédülés, szapora szívverés, hányinger, izomgörcs. No de egy egészséges ember számára milyen az ideális páratartalom?

Minél magasabb a páratartalom annál nehezebb elviselni, különösen az autóban Fotó: shutterstock.com

– Szombathelyen az éves átlagos relatív nedvességtartalom 70-75 százalék közötti. Gondolom ez sokakat meglep, de így van. Télen 90 százalék körüliek a havi átlagok, nyáron nagyjából 50-60 százalék közé esnek. Ködös, vagy tartósan esős időszakokban nem ritka a 90-100 százalékos páratartalom sem, de előfordult – igaz ritkán – 10 százaléknál kisebb relatív nedvesség is. A szobában is ha párásítunk akkor a 22 fok egy magasabb páratartalom mellett kellemesebbnek hat, mint egy száraz levegőjű helyiségben. Persze nem szabad 70-80 százalékra sem párásítani, mert az sem egészséges: kedvez az atkák és a gombák elszaporodásának. Nagyjából 60 százalék az ideális.

Klíma karbantartása

Az autónkban elsősorban a légkondícionálóval tudjuk szabályozni a légtér páratartalmát. De fontos itt megjegyezni, hogy a klímák működési elve nem a hőcserén, hanem a légcserén alapszik. Azaz könnyen légzőszervi megbetegedéseket okozhat a nem megfelelően karbantartott légkondicionáló használata. Ezért is fontos nyár elején egy alapos tisztításnak alávetnünk a komplett rendszert.

Hőguta, UV-sugárzás

És ha már a hőségről esett szó: egy nem kellőképpen hűtött autóban akár hőgutát is kaphatunk. Ilyenkor a testünk által termelt hőmennyiséget a szervezet nem képes leadni, és akár a 41 Celsius-fokot is elérheti. A leggyakoribb tünet a szédülés, a hányinger, a fejfájás, legrosszabb esetben a tudatzavar. Ne feledjük, hogy egy felnőtt szervezete többet kibír, mint egy csecsemőé, egy gyermeké, vagy éppen egy háziállaté. A szállításuk során érdemes elindulás előtt lehűteni a levegőt az utastérben. Így menet közben mellőzhetjük a magas fordulatszámon, direktben pörgetett légkondit.

Foto: shutterstock.com

– Az UV sugárzás az autók ablakain keresztül is hat, hacsak nem valamilyen UV szűrős csoda járgányban ülünk. A bőrünkre és a szemünkre nyilván nem olyan nagy mértékben, mintha a strandon feküdnénk, de így is érezhető.

A napszemüveg használatát szinte már mondanunk sem kell, ám sokan nem tudják, hogy autóban is ajánlott a fényvédőkrémek használata.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában